Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SsangYong Kyron på plass LANSERING: Med den nye Kyron skal SsangYong-importøren satse i personbilmarkedet. Hovedkonkurrent er Hyundai Santa Fe. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For fire år siden besto SsangYong-utvalget i Norge av én eneste modell – den aldrende Musso. Siden det er Rexton lansert, så Rodius, og nå kommer Kyron. Det spesielle med nykommeren er at den ikke får plass til den norske varebilkassa, og den blir dermed kun tilgjengelig som femseters personbil. Både Rexton og Rodius har vært langt mer populær med grønne skilt enn med hvite skilt.
Mye for pengene Kyron har en startpris på kr 439.900, som kan synes høyt for en femseters SUV. Men for den prisen får man en 2,0-liters common rail dieselmotor med 141 hk og 310 Nm, en TipTronic automatgearkasse, og ”skikkelig” firehjulstrekk med lavserie. Importøren DAF Norge A/S sier det sånn: ”Alt på den er like stort som på en BMW X5. Unntatt prislappen.” Standardutstyrslista er imponerende lang:
og mye mer…
Legger man kr 25.000 ekstra på bordet, får man toppmodellen som inkluderer 18-tommers hjul i stedet for 16-tommere, samt skinnseter og ryggesensorer. Under introduksjonen var det anledning til å prøve bilen på motorvei, landevei og skogsvei, og Kyron ga godt inntrykk under alle forhold. Motor/gearkasse-kombinasjonen er ikke utpreget kvikk, men mer enn sterk nok. Lyden fra motoren er noe anstrengende under akselerasjon, men ellers er det et behagelig lydbilde i bilen. Balansen mellom myk komfort og faste kjøreegenskaper er god, særlig med tanke på at den er bygget på en rammekonstruksjon.
Gir mersmak Med såpass innholdsrik utstyrsliste er det også lett å trives bak rattet. SsangYong har da også lykkes med å gi Kyron et innbydende og moderne interiør. Det er god plass til både passasjerer og bagasje. Utseendet på Kyron er noe uvant for å si det mildt. SsangYong foretrekker et markant utseende som man snur seg etter, heller enn et småpent og kjedelig utseende. At de færreste vil kalle designen vellykket bryr man seg lite om.
Tekniske data Kyron
|