Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi S3: Minst blant Essene LANSERING: Audi lanserer nå neste generasjon S3. Vi har vært i Tyskland og kjørt bilen, en heftig opplevelse. |
||||||||||||||||
Pocket Rocket Dersom du ønsker deg en diskret rakett i Golf-størrelse, og i tillegg har flust med gryn, er dette en bil du bør titte nærmere på. Få vil vite at du kjører en rå sportsbil, men du vil nok få noen kommentarer på det stilige utseendet. Fra den dominerende Audi-grillen, for anledningen rammet inn i krom, over den lave leppa med ekstra luftinntak og runde tåkelys. Kanalene som er dekorert med sideskjørt. De stilige 18-tommerene med brede lavprofildekk foran svære, S3-merkede calipere. Bakfra ser den nesten normal ut, men bare nesten. En liten spoiler over bakluka, doble eksosrør og en dyp bakfanger med diffuser gir signal om sportslighet. Det er detaljene som skiller S3 fra en ordinær A3.
Ekte varer Innendørs råder sportsseter i skinn og alcantara, et lærtrukket sportsratt og detaljer i aluminium. Den manuelle gearspaken har tall fra 1 til 6, og alle er anvendelige, selv på svingete fjellveier. Kraftsenteret er VW-gruppens anvendelige 2,0-liters TFSI-motor. For anledningen trimmet opp til å yte 265 hk med et maks dreiemoment på 350 Newtonmeter i området 2.500 til 5.000 omdreininger. Motoren, som vi bl.a. kjenner fra Golf GTI er endret på en rekke områder for å gi økt effekt. Blokk, stempler, stempelstag er forsterket. Den har fått nye kamaksler og bedre kjøling. Innsprøytingen er optimert mens det er montert kraftigere turbo og mer effektiv intercooler.
Gjennomført Resultatet er en akselerasjonstid på kjappe 5,7 sekunder til 100 og en toppfart som er elektronisk begrenset ved 250 km/t. Understell og bremser er selvsagt tilpasset ytelsene, det samme gjelder den tettstegede 6-trinns gearkassa. Understellet er senket med 25 mm, samtidig er aluminium benyttet i utstrakt grad i hjulopphengningen. 350 Newtonmeter krever også sitt med hensyn til gearkasse, drivaksler og kardang. Vi fikk kjøre S3 under forskjellige forhold, på Autobahn og svingete landevei, på tørr asfalt og etter kraftige regnskyll. På lukket bane fikk vi også provosere quattro-systemet, både med og uten ESP.
Fjellstø Selv ved kraftig provosering, er det vanskelig å få bilen til å slippe eller sladde i svinger. På landevei er den en fryd og selv i svært høye hastigheter godt over 200 km/t oppfører den seg bra på motorvei. Selv om bilen er stiv, er den behagelig over tverrskjøter og små ujevnheter. Audi S3 kommer til Norge om noen måneder, og Harald A. Møller regner med å selge ca 25 biler i året. I så fall når den like mange eksemplarer som forgjengeren i løpet av 3 år. En prislapp på ca 580.000 gjør den uoppnåelig for mange mens andre sikkert vil finne den ”morsom som konebil”. S3 kommer i en rekke standardfarger og tre spesielle S-lakkfarger, deriblant den ganske spesielle Glow orange som bli godt synlig i landskapet. Vår favoritt er imidlertid Ibishvit, en farge i tiden som brer mer og mer om seg. Mer om nye Audi S3 kan du lese i oktober-utgaven av BIL. Du finner fine bilder av S3 under de tekniske dataene.
FAKTA Audi S3:
PRIS: Ca kr 580.000 (ikke endelig fastlagt)
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1984 ccm. 195 kW (265 hk) v/6000 o/min. 350 Nm v/2500-5000 o/min.
MÅL OG VEKT: LxBxH: 421 x 177 x 140 cm Akselavstand: 258m Egenvekt m/fører: 1455 kg Tillatt totalvekt: 2015 kg Dekk: 225/40R18 Bagasjerom: 281 liter Tankvolum: 60 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 5,7 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,91 l/mil CO2-utslipp: 217 g/km.
Konkurrenter: BMW 130i, Alfa 147 GTA (Ford Focus ST, Golf GTI)
|