img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilavgiftsendringene:
Ja til jippo!

Demagoger og dogmatikere har jeg aldri hatt særlig sans for. Likevel praktiserer de noen punkter som det kan være kjekt å følge når man vil brak-lansere en sak ut i den offentlige debatt – og raskest mulig få politisk gjennomslag for den. For eksempel: 1. Et enklest mulig budskap med bredest mulig appell. 2. Synliggjør budskapet gjennom de mest synlige kanalene. 3. La aldri mottakeren være i tvil om hvem som bringer budskapet, og 4. Gjenta budskapet om og om igjen til det sitter, selv hos den mest motvillige mottaker.

Alt dette er viktig å ha i mente når følgende to spørsmål stilles: “Hvorfor i all verden stilte NAF og B.I.L. med en delegasjon for å overbringe sin 140/08-innstilling til statsministeren først når regjeringen praktisk talt hadde avsluttet sine forhandlinger om statsbudsjettet 2007?”
Samt: “Hvorfor har NBF, OFV og andre nøkkelorganisasjoner innen bilbransjen vært så usynlige i denne prosessen?”


Svaret på det første spørsmålet tror jeg er ganske enkelt: NAF og B.I.L. ville feire to og et halvt års vellykket samarbeid om å få til en endring av bilavgiftene med et jippo som var lagt til det mest synlige stedet og tidspunktet, for at flest mulig skulle være klar over hvem som har solgt inn endringsforslagene: Tospannet NAF (= de norske bileierne i menigmanns øyne) og B.I.L. (bilbransjens “øverste organ” både mht. teknisk kompetanse og politisk høringseffekt, fortsatt i menigmanns øyne).

Selve innholdet i 140/08-innstillingen var selvsagt gammelt nytt for mottakerne – vitsen med et jippo som dette er selvsagt ytterligere synliggjøring for massene.

Det største med denne prosessen er likevel ikke avgiftsendringene, slik jeg ser det. Langt viktigere er at NAFs restrukturering over i flere selskaper åpenbart har ført til en intern redefinisjon av en rekke grunnleggende spørsmål og holdninger rundt organisasjonens mål og funksjoner. For etter minst et halvt århundres frustrasjoner rundt bilavgifter både blant bileiere og i bilbransjen har NAF åpenbart kommet fram til at det er på det politiske området, og ikke overfor bilselgere og verkstedtjenester, de største skippertakene er påkrevet. Noe som B.I.L. har skjønt i tiår, men som de ikke har nådd veldig langt fram med når de har under 30 medlemmer og tre ansatte, selv om direktøren har måttet benytte mesteparten av sin arbeidstid gjennom et kvart århundre som lobbyist på tinget.

Å komme til enighet med NAF om felles fanesaker, og på den måten få en halv million bileiere i ryggen, har bransjen ønsket lenge for å få nok tyngde bak sakene. Men først nå har NAF en ledelse som forstår hva dette dreier seg om, som ser at disse sakene også bør være bilistenes mål, og som virkelig setter kreftene inn på å nå dem. “Det er slutt på den tiden da NAF bare målte sitt politiske gjennomslag med hvor mange spaltemillimeter vi oppnådde i VG”, skal en av de nye lederne ha sagt ved en uoffisiell anledning. Den målbevisste jobben de har gjort for å oppnå gjennomslaget på regjeringsnivå, tyder unektelig på at sitatet er sant. Dessuten lover det godt for fortsettelsen.

Svaret på spørsmål nummer to er mer komplekst, så vi får forenkle det i den grad det er mulig: Det har ingen hensikt at andre enn NAF og B.I.L. synliggjøres i en sak som dette. Det betyr IKKE at ikke NBF med sine 100 ganger flere medlemsbedrifter enn B.I.L. bør få massevis av innflytelse i saker som dette, men det bør i størst mulig grad skje på bakrommet. For jo færre som går på scenen, jo lettere blir det for publikum – og politikere – å følge med på hva handlingen dreier seg om, spesielt i dagens kjapp-kjapp-samfunn. Ja, kanskje B.I.L. skulle latt NAF fronte saken i det offentlige rom helt alene, for den saks skyld!

Dessuten: Når brede lag av befolkningen utsettes for de økonomiske belastninger som dagens bilavgifter gjerne er, er det enkelt å skape en opinion i ryggen på en forbrukerbasert interesseorganisasjon som NAF. Verre blir det når man drar tospann med organisasjoner på den kommersielle siden. Den banale årsaken til dette er at i menigmanns øyne representerer B.I.L.s og NBFs medlemmer “de rike og vellykkede”, om ikke annet fordi de fleste av deres salgsobjekter representerer en sekssifret prislapp. Som NBFs tidligere adm.dir. Eirik Høien engang sa: “Glem aldri at uansett hvor presset vi kan være, er det absolutt ingen som synes synd på den som handler med bil”.

Derfor bør bransjeorganisasjoner holde seg unna det offentlige rom i saker som dette, unntatt når de kan brukes som kompetansealibi for en forbrukerorganisasjon – slik rollelista nå ble fordelt mellom NAF og B.I.L. – utad. Avgiftsendringssaken har vist at med dette oppsettet er det også mulig å drive igjennom en viktig sak. Og den saken er bare den første på en lang, lang agenda, det tør vi garantere!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer