Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Minimalt om miljø på messene Mens vi bilfolk her hjemme har vært usedvanlig opptatt av miljø (hvilket har mest sammenheng med nybilavgiftene fra årsskiftet, si det som det er), har den samlede bilindustri sannelig ikke prioritert det samme temaet verken på Salon d’Automobile i Paris eller på Automechanika i Frankfurt. |
||||||||||||||||
Vi skal riktignok gi PSA kreditt for deres to konseptnyheter, en brenselcelledrevet Peugeot cabriolet og en dieselelektrisk Citroën-hybrid, selv om sistnevnte er nesten like stor som kjøre-tøyene PSA må ha hentet ideen fra, nemlig trauste og gjennomprøvde dieselelektriske lokomotiver.
Det blir som når BMW skal vise en hydrogenbil, da smeller de til med en 12-sylindret 7-serie som for sikkerhets skyld går på flytende hydrogen, ikke gass slik som infrastrukturen på det nordiske hydrogennettverket er lagt opp til. Og det er ganske forstemmende at når det legges millioner i teknisk forskning og utvikling på samme tema fra flere hold, så snakker disse holdene åpenbart ikke mye sammen. Men dét er ikke nødvendigvis BMWs skyld. Nei, det som interesserer ved nye biler er fortsatt det samme som i 1920-åra: Motorvolum, sylindertall, effekt, dreiemoment, akselerasjon og toppfart. Ingen trenger å forklare oss hva som er gøy med dette, men er det ikke egentlig helt utrolig at det skal være så vanskelig å løsrive seg fra det, slik verden nå ser ut? Og hva miljø angår er det fortsatt diesel som gjelder og fortsatt vil gjelde en god stund, såpass har vi forstått på begge messene. Gjennomgangstonen der er hele veien at det er filterteknologi som gjelder, enten man tilsetter ammoniakk for å omgjøre NOx til NO eller benytter skum for å pulverisere de minste partiklene ytterligere.
Jeg beklager, Frank Dunvold, men slik ser virkeligheten ut akkurat nå.
Men din tid kommer nok også på miljøsiden.
|