img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Hot brenselcelle fra Volkswagen
Et gjennombrudd, sier Volkswagen. De har presentert en "varm" hydrogenfyrt brenselcelle. Fremtiden er rykket nærmere, sa de. BilNorge var der.

 

Hva da?

Egentlig kan man tenke seg noe mer spennende. Der sto vi og tittet inn i en glassboks. En samling plater som var skrudd tett sammen lå på noe som så ut som et lite operasjonsbord, og var koblet til flere ledninger og slanger enn en trafikkulykke på intensivavdelingen.

Ingen lyd, ingen bevegelse, ikke en gang noen lukt. Bare en VW-forsker som forsikret oss om at her sto vi og så på et av de store gjennombruddene i brenselcellens historie. Og at når verdens bilpark var gjennom-elektrifisert om mange, mange år – ville dette øyeblikket være et av de fremtidens bil- og miljø-historikere måtte konsentrere seg om.

 

”Omvendte batterier”

Brenselcellen er en eldgammel oppfinnelse. De oppfører seg som en slags omvendte batterier.  Mens strømmen allerede er på plass i et oppladet batteri, og prosessen medfører en del kjemiske rester når man henter strømmen ut, fungerer brenselcellen ved at man fører disse kjemikalene inn i ”batteriet” og der jobber de seg frem til å bli strøm.

Et av de produktene som har befunnet seg inne i brenselcellen er vann-molekyler. Derfor har ikke brenselceller til nå kunnet operere med høyere temperatur enn ca. 80 grader. Massive radiatorer og kjøleanlegg har derfor vært en del av pakka når man har bygget brenselceller inn i en bil.

 

Fra vann til syre

Nå har VW-teknikerne funnet en måte å erstatte vannet med en syre-forbindelse som er atskillig mer robust og som tillater brenselcellen å jobbe ved høyere temperaturer. 160 grader C så vi på noen utskrifter.

Fordelene er mange, større energitetthet (flere watt pr. kg eller pr. cm2 eller hvordan du nå ønsker å måle det). Enklere konstruksjon. Mer robust i daglig drift, færre muligheter for driftsstans.

VW, som slett ikke er noen nybegynner med brenselcelle-utstyrte el-biler (strømmen fra brenselcellene driver el-motorer, akkurat som i en batteridrevet el-bil) er allikevel ganske nøkterne når de antyder tidshorisonter.  En prøvebil med denne bc-konstruksjonen i 2009/2010.

 

Ny småbil?

Interessant kommentar: Jeg spurte om de ville bygge den i en tilsvarende 85 kW utgave som de lav-temp brenselcellene som i dag driver de forsøks-Passatene og -Touranene som triller rundt i verden.

”Vi kan nok nøye oss med en på 65 kW da” svarte vår guide. Siden en ny forsøksbil garantert vil bli bygget inn i en ny modell, betyr nok dette at vi kan vente en ny små-VW i denne perioden. En ny Polo, eller noe enda mindre?

 

2020

Kommersiell bruk ti år senere – kanskje. Si 2020. Dersom man til da har fått orden på produksjon og distribusjon av brenselcellens favoritt-drivstoff: komprimert hydrogen.

Men VW sa samtidig at de slett ikke ser på hydrogenbiler som den absolutte fremtid. (Bare materialet til høytrykkstanken om bord i en slik bil koster i dag like meget som en avansert dieselmotor). De venter på det ideelle batteriet (som det forskes på i rommene ved siden av der vi sto). 

Men det ligger nok enda lenger frem enn en kommersiell utgave av denne brenselcellen, regnet ingeniørene med. “Men når det batteriet en gang kommer, vil vi allerede ha en meget avansert el-bil oppe og gå. Slik at det bare blir å bytte brenselcellene ut med den nye batteripakken”.

 

Spennende?

En svært spennende presentasjon. Spennende? Mitt personlige høydepunkt var at jeg klarte å lure meg til å lese av en av de tildekte monitorene. 36 V og 107 A sto det der. Det gjorde med andre ord påstanden om 4 kW fra akkurat den stacken troverdig.

Spennende – ja visst, men da mener jeg spennende på en helt annen måte enn for eksempel introduksjonen av en ny superbil.

(Forresten, hva gjorde en Bentley GT inne i brenselcelle-laboratoriet?)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer