Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
RIKTIG VEI? Tenk deg at engangsavgiften – det beløpet staten skal ha for at du får lov å kjøpe en ny bil – på den bilen du kjøpte i september, blir redusert med 40.000 kroner fra nyttår. Tenk deg at du kjøper en ny bil med dieselmotor den første uken i januar, fordi de nye avgiftene gjør at du på denne bilmodellen sparer 40.000 kroner i forhold til tidligere pris. Myndighetene vil tydeligvis få folk til å velge dieselmotor, ellers hadde de vel ikke satt ned avgiften så mye... |
||||||||||||||||
Tenk deg så at du i løpet av neste år forstår at
myndighetene ikke bare legger opp til dyrere årsavgift på dieselbiler, dyrere enn på bensinbiler, men de vil også legge på dieselavgiften til et nivå som bringer prisen på diesel høyere enn bensin.
Du har all grunn til å bli sur i alle de nevnte tilfellene. Stikkordet vi vil frem til er Forutsigbarhet.
Det har rast en debatt i ulike media etter at regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett, ikke minst har representanter for bilbransjen klaget sin nød over håpløse arbeidsbetingelser når statens avgiftspolitikk er så lite forutsigbar. Dette gjelder i høyeste grad også deg og meg som bileier. Bilen representerer et betydelig innhugg i vår økonomi, og vi vil så absolutt føle oss bondefanget hvis vi først blir oppfordret til å kjøpe dieselbil, for deretter å oppdage i første sving at dieselbilene skal straffes ekstra mye i bruk. Høyere dieselavgift tør neppe politikerne å ty til – ennå. Men differensiert årsavgift, i klartekst at dieseldrevne biler skal ha høyere årsavgift enn bensinbiler, er allerede mer enn et glimt i finans- ministerens øye. I Stortingsproposisjon nr. 1, som rommer forslaget til statsbudsjett, står det nemlig med klartekst i forbindelse med at de CO2-gunstige dieselbilene blir billigere: Denne avgiftsstimulansen til kjøp av flere dieselbiler kan delvis motvirkes ved å innføre miljødifferensiert årsavgift.
Det er jo unektelig et paradoks at avgiftsforslaget
– med sin sterke CO2-fokusering – gir flere eksempler på at miljøvennlig teknologi straffes økonomisk. For eksempel blir avgiften betydelig lavere på Suzuki Grand Vitara hvis partikkelfilteret fjernes på dieselmotoren.
|