Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med stø kurs mot første Toyota har nå fortalt om sine produksjonsambisjoner for neste år. 9,42 millioner biler vil nok også ta dem forbi GM og gjøre dem til verdens største. |
||||||||||||||||
Ved sin pressekonferanse der disse tallene ble kjent la Toyota-president Katsuaki Watanabe som vanlig null vekt (tilsynelatende) på at hans selskap var i ferd med å ta teten. ”Det er bare noen resultater som må komme sa han”, om de tallene han offentliggjorde. (Som forresten inkluderer både Hino Trucks og Daihatsu). Han sa imidlertid også at de vurderte nok en fabrikk i USA for å holde tritt med etterspørselen. Bare i USA er Toyota nå oppe i 15,3 prosent markedsandel, og stigende, mens nummer to, Ford, har 16,6 prosent og synkende. Det er allerede kjent at det skal åpnes nye fabrikker i Kina, Thailand og Russland neste år. Hva han imidlertid brukte tid på, under pressekonferansen, var å presisere hvilke utfordringer Toyota hadde når det gjaldt kvalitet og kundetilfredshet. Ikke bare i forhold til de blemmene de har vist frem i dette året, men også i forhold til de stadig økende produksjons- og salgstallene. ”Vi kommer ikke til å få noen vekst uten kvalitet”, sa Watanabe, og beskrev hvordan kontrollovervåkingen skulle skje på alle nivåer i prosessen. Han snakket også litt om økonomien. ”Vi venter ti prosent vekst i driftsresultatet i årene som kommer”, var beskjeden til eierne. De har fra før av sørget for at børsverdien på bedriften økte 27 prosent i år. Nå ligger den på en del over 200 milliarder dollars – 14 ganger mer enn børsverdien av GM.
|