Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Spenning for fremtiden Elbilens mangel på suksess skyldes i første rekke manglende rekkevidde. Nå ber GM oss tenke gjennom behovet vårt en gang til. |
||||||||||||||||
Elektrisk pluss Chevrolet Volt er en konseptbil som vises i Detroit basert på ”E-flex systemet” – GM’s neste generasjon elektrisk drivkraft. Den fireseters sedanen drives av en elektrisk motor som får strøm fra et stort batteri, men den har i tillegg en liten gassmotor for å øke rekkevidden. I løpet av seks timer kan batteriene fullades fra et 110-volts strømnett. Da har bilen en rekkevidde på 65 km miljøvennlig kjøring. Når batteriet er flatt roterer en 1-liters tresylindret gassdrevet turbomotor i konstant hastighet for å skape strøm til lading av batteriene.
Alternativ energi I tillegg er Volt konstruert for å kunne kjøre på E85 bio-etanol (85 % etanol og 15 % bensin). I så fall får bilen en rekkevidde på hele 100 mil – nesten dobbelt så mye som de fleste konvensjonelle biler klarer i dag. Men dette er ikke eneste utvei – bilen kan også drives av brenselceller. En bio-dieselmotor kan også levere strøm til generatoren, det samme kan en motor fyrt på 100 % etanol. Det er dette som er den store fordelen til E-flex systemet. I dag er det 800 millioner biler i verden, et tall som øker til 1,1 milliarder i løpet av 15 år. Så enten vi liker det eller ikke, må vi i følge GM finne alternativer til dagens forbrenningsmotorer. Hvis 10 % av alle nye biler kunne være elektriske, ville dette ha stor betydning for det globale samfunn.
|