img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bildebrev fra Genève
Åpent fra mandag ettermiddag, sto det på pressekortet. Men det var det visst bare journalistene som fikk vite. Standene var like uferdige som de pleier å være på en mandag. Vanligvis er det nemlig tirsdag som er første pressedag. Men vi så masse vi.

Faktisk ble jeg litt lurt hos Magna. De som bygger en rekke biler for andre, og som ryktes å være interessert i å kjøpe Chrysler. Jeg syntes nok den var litt rar den bilen som sto der, men samtidig mystisk attraktiv.

Det viste seg, da jeg kom bort til den, at det var egentlig ikke noen bil, bare en demonstrasjon av et nytt nedfellbart taksystem. Hvilket viser at man kan godt tegne et bra karosseri uten egentlig å mene det.

 

Tyske Artega er et helt nytt merke som åpenbart mener alvor. En tett, kraftfull design, en sekssylindret motor som muntert nok ligger over bakakselen – kan vi håpe på en liten oversyring eller to? – og så seriøs at prisene allerede er klare.

Ikke bare koster bilen fra 62.000 euro, prislisten er allerede så detaljert at et trekk, skreddersydd til den, koster 270 euro og en nøkkelring vil koste 25. Mye mer om denne om ikke så veldig lenge.

 

Jeg kunne ikke dy meg, men måtte ta bilde av en liten el-drevet bybil også, den sto på en typisk forform-stand og het noe så vidunderlig som REVA-1. Hadde ikke vi et uttrykk en gang som var nesten det same, men at man skulle få den i gear?

Sorry.

 

Vi har tidligere fortalt at SangYong kommer med en trendy pickup, Actyon Sport. Den sto med trekket av den også, i svart, og så faktisk ganske bra ut. Med dobbeltcabin og masse utstyr, den burde selge.

 

Rinspeed-greia så villere ut enn på bilder, og den ekle oransje transparente overflaten minnet meg om gammel celluloid, enten knotter eller store flater som hadde falmet. Hva skal vi kale fargen? Lys fluepapir?

 

Hos Bertone var det nesten som å komme inn i resepsjonen. Der står det nemlig en nydelig restaurert Barchetta som unge Niccio Bertone konkurrerte med på tidlig femtitall. Fiat-basert, ganske liten (kan det ha vært en Topolino den var basert på?) og utrolig lekker.

Nå har de bygget en moderne variant av denne, helt i 50-tallets ånd, men med moderne mekanikk. Jeg er sikker på at hvis de bygger en serie av denne, ville de ikke ha problemer med å selge den.

Hvis de attpå til kunne få Stanguellini til å rydde opp i kjelleren sin og sette sammen delene som rekker til i hvert fall 15 twincam 750-motorer med et gloriøst sound, ville halve Japan stå i kø for å kjøpe den, nesten samme hva den kostet.

 

Jeg fikk lakenet halvveis av den nye Maserati coupeen også, og den viste seg som en aldeles nydelig italiener. Pininfarina denne gangen, også hos Maserati har han overtatt nå, så han har lagt på den aggressive fronten fra Quattroporte foran en rekke svulmende kurver, slik som bare italienere tør.

 

Den merkelige Russo-Baltique sto her, den samme bilen som ble vist på Villa d`Este i fjor. Svær og merkelig, men en ny fargekombinasjon gjorde den kanskje litt lettere.

Det var ikke lett å fa greie på hva eller hvorfor, bortsett fra at den er bygget på et herpa Maybach understell. Grunnen til at de tok den med til Genève, fortalte den fargerike gruppen bak bilen, var at de ønsket å feire at Russo-Baltique ble grunnlagt i 1907. Daihatsu feiret også 100 år her, men med adskillig bedre grunn.

 

Jeg var bortom Brilliance, det vil si – nå var standen plutselig blitt europeisk, for nå har denne kineseren fått en Europa-importør med base i Luxembourg. HSO heter selskapet som har tegnet en femårs kontrakt med Zhonghua, og for virkelig å feire forbindelsen brukte kineserne denne utstillingen til å premierevise den nye BS6.

Ganske overklasse, egentlig designet av Italdesign, men bearbeidet av Pininfarina. Og coupéen deres så heller ikke så verst ut, fullt på høyde med Hyundais tidlige forsøk. 15.000 biler skal HSO selge i år.

 

Jeg har kanskje nevnt det, Lotus 11 så så liten og lett ut at man nesten kunne ta den under armen og rusle av gårde, den blir morsom!

Og i nærheten sto han andre som alltid får oss til å smile begeistret: Italiensk-sveitsiske-nå-franske Franco Sbarro med sine mange yrkesskoleelever som lærer å lage hva som helst, drevet av hva som helst.

I år var høydepunktene blant annet en enorm Ski-buggy, og en seks-hjuls ekspedisjonsbil, begge basert på den nære samarbeidspartneren, Citroën. En toseters formelliknende bil var morsom og et vanvittig opplegg med et hjul foran og ett bak med to mindre hjul på hver side midt på, var en moderne oppskrift på noe som har vært forsøkt siden tidenes morgen.  Moro at slike ideer hentes frem igjen.

 

En designskole i Torino var forresten også på plass med sin konseptbil. En svær greie som for alt jeg vet var beregnet på Dakar-rallyet. Dersom det er noe morsomt å fortelle om den, skal dere få vite det senere.

 

Du har vel allerede sett bilder av den nye hybriden til Toyota. Den er jo først og fremst en designstudie, men ikke før om noen timer vet vi mer om den. Og vær ganske sikker, dette var en vi virkelig ikke skulle tatt bilde av. Kia har forresten også en ny hybrid her, basert på Rio.

 

Litt overraskende var det å se en konseptbil i stålgrått hos Lada. Muligens så den virkelig tøff ut, jeg har ikke helt bestemt meg. Jeg har ikke helt bestemt meg for om den er ultramoderne eller Stilo-aktig gammeldags. Det er slik en konseptbil skal være, den skal sette tankene i sving

 

KTM drev og bygget bilen på standen sin da jeg kom forbi, den ser ut til å kunne ut-Atome Ariel Atom (visste du at det finnes en Atom i Norge nå?) og Pagani laget trafikk-kork i korridorene med to biler som han ikke fikk rundt svingen.

Audi A5 så utrolig kjedelig ut, på fem meters avstand, og jeg skjønner egentlig ikke at Bugatti tør vise frem bilene sine sammen med gamle mesterverk fra Etores egen hånd. Det er vel ikke tvil om hvem som er vakrest?

Det er heller ikke tvil om at Mondeo er mer enn vellykket. En ting er å se den med spotlight på en stand med gloriøse modeller rundt. En annen ting er å se den i sitt naturlige element – på gata.

Der så jeg en i dag, både parkert og i fart. Vellykket, med massevis av personlighet og nærvær. Akkurat slik bør en bestselger se ut nå, og bryte litt med Avensis/Passat-gjespene.

 

Kan jeg til slutt få føye til en liten personlig ting? Det er blitt meg fortalt at Dagens Næringsliv, som intervjuet meg i anledning av at jeg har klart å overleve et antall Genève-utsillinger, skal ha sagt at allting var bedre før.

Det er noe jeg er sikker på at jeg ALDRI har sagt. Derimot kan jeg her og nå si at jeg har aldri gledet meg så mye til noen Genève-utstilling som jeg gleder meg til neste års. For ikke å snake om den som kommer året etter. Og kanskje spesielt den i 2010. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer