Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny ventilstyringsteknologi fra Nissan Nissan Motor Co., Ltd. introduserte ved påsketider en ny motorteknologi som skal sørge for bedre balanse mellom reaksjonstid og kraft, drivstofforbruk og utslipp. |
||||||||||||||||
Denne teknologien kombinerer Nissans nyutviklede VVEL-system*1 med deres C-VTC-system. Planen er å ta teknologien i bruk på internasjonale produkter både for Nissan og Infiniti. MotorBransjen kunngjorde allerede i januar deler av Nissans Green Program 2010, der Nissans planer bl.a. er å begynne å installere VVEL-systemet i sine biler over hele verden i løpet av regnskapsåret 2007. Systemet reduserer i følge produsenten CO2-utslipp med opptil 10 %. Først ute blir Infiniti G37 coupé, som nylig ble vist fram under den internasjonale bilmessa i New York (bildet). Mens luftinntaket i vanlige motorer styres av et gasspjeld, skjer reguleringen i VVEL-utstyrte motorer direkte ved innsugningsventilene med kontinuerlig justering av ventilmekanismen. Samarbeidet mellom C-VTC- og VVEL-systemet sørger for at ventilinnstillingen og ventilløftet kan justeres fritt. Slik strømmer luften mer effektivt gjennom sylinderen, reaksjonstiden blir betydelig kortere og balansen mellom kraft og miljø blir optimal. Den nye motoren byr på følgende fordeler avhengig av omdreiningstall: Lavere drivstofforbruk Kortere reaksjonstid Mer kraft Renere utslipp VVEL-teknologien sørger for best drivstofføkonomi ved lave og middels høye omdreiningstall, derfor er den best egnet til motorer med flere sylindre og større slagvolum, som ofte brukes her. Nissan kunngjorde i sitt grønne program 2010 en plan om utvikling av bensindrevne motorer med CO2-utslipp på nivå med dieselmotorer. Installeringen skulle begynne internasjonalt innen 2010. I forbindelse med motorer med flere sylindre og stort slagvolum kommer Nissan til å kombinere VVEL-teknologien med direkteinnsprøytingssystemet.
|