Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi kjører S5 LANSERING: Kollega Trygve Bæra er i dag blant de første nordmenn som kjører Audi A5 og S5. Han rapporterer om høy smilefaktor fra de italienske alper. |
||||||||||||||||
Allerede i begynnelsen av juni er den nye Audien på plass her i landet, både som A5 og S5. Førstnevnte leveres i første omgang med tre alternative seksere, som 2,7 TDI, 3,0 TDI og 3,2 FSI. I oktober lanseres motoren som trolig ville sitte i flesteparten av de 100 A5-bilene som skal selges her i landet i år – en 1,8-liters TFSI som yter 170 hk og har et dreiemoment på 250 Nm allerede ved 1.500 o/min. Da vil prislappen ligge i overkant av kr 400.000.
Forsmak A5 skal dele plattform med neste generasjon A4, og interiøret er også en forsmak på hva vi kan forvente å finne i denne. Den sportslige coupéen har en akselavstand på 275,2 cm og svært korte overheng foran siden mesteparten av motorblokka samt gearkassa er plassert bak fremre aksel for å bedre vektfordelingen og redusere faren for overstyring - et vanlig problem hos biler med forhjulsdrift.
De dyre først Den eneste A5-prisen som foreløpig er klar er for 3,0 TDI quattro med manuell 6-trinns gearkassa. Den skal koste kr 686.900. S5 lanseres samtidig med A5, og kraftpakken med 4,2-liters V8, quattro og 6-trinns gearkassa skal koste fra kr 1.150.000. Juni er tidspunktet for lanseringen av begge disse. Du kan lese mer om Audi A5 og S5 i vår tidligere omtale. Kollega Bæras erfaringer fra den første prøvekjøringen leser du i juni-utgaven av bladet BIL.
LES OGSÅ:
|