Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW viser ny teknikk Vi har ved flere anledninger omtalt den som den perfekte gearkasse, men nå står Volkswagen klar med neste generasjon DSG. Fremtiden ser lys ut. |
||||||||||||||||
Den nye konstruksjonen, med kodenavn DQ200, får syv trinn i stedet for seks. Dessuten bruker den et par tørre clutcher i stedet for oljeclutcher. Disse trenger ikke kjøling, noe som gjør systemet mer effektivt. For første gang kan en DSG-kasse monteres på tvers, og med en lengde på 369 mm og en vekt på 79 kg inkludert svinghjul, hører den hjemme i kategorien kompakt og får plass i alle modeller fra Polo til Passat. I sin nåværende utførelse kan DQ200 håndtere inntil 170 hk og et dreiemoment på 250 Nm, men på sikt kan den trolig takle kraftigere utfordringer. Ved å bruke syv trinn i stedet for seks, kunne ingeniørene senke utvekslingen for 1. gear for å oppnå bedre akselerasjon. I motsatt ende er utvekslingen for 7. gear hevet for å fungere som overdrive og gi lavere forbruk og økt komfort ved høyere hastigheter på motorvei.
Først i Golf Produksjonen av den nye DSG-kassa starter i uke 41, og de første bilene som får den som tilleggsutstyr er Golf med 1,4-liters TSI og 1,9-liters TDI motorer. En ny TSI-motor er også på trappene. Hittil har den kompakte motoren med kompressor og turbo vært tilgjengelig med 170 eller 140 hk i forskjellige modeller, men nå kommer en svakere utgave. Kompressoren er fjernet, og motoren har i stedet en avansert turbo. Resultatet er 122 hk koblet til enten manuell eller DSG gearkasse. Den nye motoren skal benyttes i Golf, Golf Plus, Golf stasjonsvogn, Jetta og Passat. Den vil erstatte dagens 1,6 FSI i disse modellene. Om en ukes tid skal vi prøvekjøre denne og lover å gi deg en oppdatering.
|