Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lavere bilavgifter 10 prosent lavere engangsavgift på biler! Det kan bli realiteten om særavgiftsutvalgets forslag som er fremlagt i dag blir vedtatt. |
||||||||||||||||
Utvalget som har vurdert norske særavgifter forslår at nivået på engangsavgiften reduseres med 10 prosent. I tillegg går de inn for at det innføres en miljødifferensiert årsavgift som tar hensyn til både NOX- og partikkelutslipp. Utvalget forslår også fjerning av omregistreringsavgiften - men vil øke avgiften på autodiesel. Særavgiftsutvalget, som i dag har lagt fram sin innstilling, har blant annet vurdert bilavgifter. Utvalget ønsker en overgang fra kjøps- til bruksavhengige avgifter.
I innstillingen til Finansdepartementet forslår utvalget bl.a.: - Utslipp av NOX og partikler bør inngå i grunnlaget for en miljødifferensiert årsavgift. - Et veiprisingssystem som differensierer på hvor og når bilen brukes. - Alternative drivstoff skal betale den samme drivstoffavgiften som bensin og autodiesel, og utvalget mener at støtte til etablering av infrastruktur for nye drivstoff er best egnet til å fremme bruk av slike drivstoff. - Utvalget mener at autodieselavgiften er for lav - for alle kjøretøyer. De foreslår å øke avgiften på autodiesel til 10 prosent over nivået for bensin, for å kompensere for den økte energimengden. Dette beregnes å gi staten ekstra inntekter på 2,9 milliarder kroner. - Utvalget fastslår at engangsavgiften er for høy. De progressive satsene i engangsavgiften beholdes, men settes ned med 10 prosent. Dette anslås å gi staten et provenytap på 1,4 milliarder kroner. - Omregistreringsavgiften bør fjernes, og omsetning av brukte kjøretøy bør omfattes av merverdiavgiftssystemet ved at det innføres mva. på avansen ved salg av brukte biler fra forhandlere. Dette beregnes å gi et provenytap på ca 500 millioner kroner. - Utvalget ønsker å utrede om vektårsavgiften for tyngre kjøretøy kan erstatte et system for veiprising.
|