Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai på hugget LANSERING: Noen måneder etter Kia Cee’d, følger Hyundai opp med sin nye Golf-utfordrer. Verken navn eller bakstuss er overlatt til tilfeldighetene. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er det største segmentet i Europa som Hyndai nå skal sloss i, og med sin i30 tar de utfordringen på alvor. Her ønsker de biler som Golf, Auris, 307 og en rekke andre modeller fra fjern og nær, velkommen til dyst. Og vår erfaring med tvillingmodellen, Kia Cee’d, antyder at de har liten grunn til skjemmes.
Kjente gener At bakstussen, med røde og hvite lykter som smyger seg oppover D-stolpen, skaper assosiasjoner til BMWs 1-serie, er neppe tilfeldig. I alle fall ikke uønsket. Nye modellbetegnelser tas i bruk, denne skal hete i30 (ikke ulikt 130 – toppmodellen i 1-serien.) Fronten er mer anonym, og kan minne om en Astra eller Corolla. Og mye av det du ikke ser, er skapt etter grundig analyse av konkurrentene. Ved å skru fra hverandre og studere disse i dybden, har man kommet frem til et godt kompromiss for kost/kvalitet.
Godt sammenskrudd Interiøret er praktisk med nyttige detaljer og rom, og det hele er svært godt sammenskrudd. Her finner du bl.a. kontakter så du enkelt plugger din MP3 eller iPod til bilens lydanlegg. Men de kraftigste motorene droppes av den norske importøren som har størst tro på dieselmodellen 1,6D - 90 hk Comfort til kr 216.950 mens han tror 1,4 - 105 hk Comfort til kr 206.950 blir mest populær blant bensinvariantene. Vi kjørte både bensin- og dieselmodeller på 1,6 liter / 115 hk. Begge har kurante motorer for klassen, men dieselvarianten er den som kommer nærmest betegnelsen ”sportslig”.
Litt rimeligere Hyundai påstår de har lagt sine priser litt under Kia (mens tilfellet normalt er omvendt mellom de to merkene). På den annen side opererer Hyundai med en standard garantitid på 3 år mens Kia tilbyr 5 år på bilen og 7 år på drivlinjen. Det kan bli momenter på vektskåla til de som skal skaffe seg en bil i denne klassen. De første årene vil i30 komme fra Korea, også stasjonsvogna som er på plass våren 2008. I løpet av inneværende år er målet å selge 700 biler i Norge, og PR-sjef Stian Thrane tror de fleste norske kunder går for en modell med dieselmotor. Du kan lese mer om Hyundai i30 i en senere utgave av BIL. I mellomtiden gir vi prisene slik at du kan sammenligne med Kia Cee’d og de mange andre konkurrentene på markedet. Priser og data for Kia Cee’d finner du HER.
* Importørens kommentarer Diesel med automat er først klar et stykke utpå høsten mens øvrige varianter lanseres i september
|