Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW-diesel i 6-serien Diesel blir stadig mer akseptert. Nå også av 6-serie kunder. |
||||||||||||||||
Det er ikke så lenge siden jeg hørte en Lamborghini på parkeringsplassen i San’Agata Bolognese som helt klart var en selvtender. Og det virker ganske opplagt at Audi vil legge en diesel i sin R8. Men mens vi venter på disse, fyller BMW et gap ved å utstyre sin nye, faceliftede 6-Serie med diesel. Den nye generasjonen (skjønt ny generasjon er kanskje å ta i, selv om retusjene vil bli merkbare) skal være på markedet i Europa i begynnelsen av oktober og i USA en uke etter Euro-presentasjonen. Dieselen kommer både i den lukkede og den åpne, og modellbetegnelsen blir 635d, hvilket betyr at det er 3-literen som skal benyttes. Den som i 5-serien yter nesten 300 heter. Med andre ord: ytelser godt på bortsiden av 630i. Sannsynligvis har BMW innen den tiden også rukket å bygge inn sin ”Efficient Dynamics” (Stop/start, regenerativ bremsing, aktiv aerodynamikk blant mye annet) også i de større modellene, slik at vi kan regne med enda lavere forbruk og de dertil hørende CO2-verdiene. For å sørge for at det forfinede motorstyresystemet blir utsatt for færrest mulig overraskelser, skal diesel-utgaven få en nyutviklet sekstrinns automat som standard. 630 og 650 skal fremdeles ha 6 trinn du kan velge mellom selv som standard. Når BMW sier lansering 6. oktober, kan vi nok som vanlig regne med at dette gjelder alle europeiske markeder.
|