Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Enda råere Veyron Bugatti viste den første i en serie på fem ”Pur Sang” utgaver av Veyron. Eksklusivere blir det ikke. |
||||||||||||||||
Beklager at jeg er litt seint ute med en av nyhetene i Frankfurt. Det var Volkswagen som kunne presentere en spesialutgave av sin Bugatti Veyron. Og en av de mange Frankfurt-debutantene som viser at det fremdeles er en ganske stor konkurranse mellom ”flower power” og ”horsepower”. Nå er ikke denne nye Bugatti-modellen dramatisk på noen måte. Spesifikasjonene er stort sett de samme som på ”standard”-utgaven. Men utstyret er annerledes, og utenfra ser du med en gang at dette er spesielt fordi dette er en bil som kommer nesten naken som fra sin mors liv. I hvert fall ingen farge på utsiden. Dette ser ut som blankpolert lettmetall hele bilen.
Dyr kur Det er tatt noen andre grep også, sluttresultatet er i hvert fall at denne veier 90 kg mindre enn originalen. Dette må være den dyreste slankekuren i verden. For de 90 kiloene man ikke får med seg, betaler man nesten 200.000 euro. Skal vi si € 20.000 pr. kg? Da er det godt for verdensøkonomien at den ikke fortsetter noe særlig under 1800 kg, selv om det i seg selv er en uanstendig høy vekt. Skjønt uanstendig. ”Det er mange meget mer effektive måter vi kan redusere klodens CO2-utslipp på enn å bygge en billigere Bentley”, sa Josef Paefgen, sjefen for Bentley og Bugatti, under den Frankfurt-middagen der han solgte unna alle de fem Pur Sang som skal bygges.
Uanstendig Pur Sang var forresten ordene gamle Ettore Bugatti brukte for å beskrive sine kreasjoner, som han alltid konstruerte med Regel Nummer En øverst i minnet: ”Le poid, ces’t l’ennemie”. Vekten er fienden. Lurer på hva han hadde sagt om en toseter på nesten 1900 kg. Og siden vi er inne på mimring. De få gangene Bristol averterte i femtiårene, brukte de intensjonene bak Bugatti-slagordet, men de gjorde det mye kulere: ”Sang Froid” averterte de med. ”Is i blodet”.
|