img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fullverdig utfordrer

På Bilutstillingen i Lillestrøm reintroduseres bilmerket Isuzu på det norske markedet – vi kjørte det første eksemplaret i Norge.



Isuzu har vært på markedet i Norge før, men da som en del av General Motors.  Nå er Isuzu tilbake som selvstendig nyttekjøretøyprodusent, representert i Norge av tradisjonsrike RSA som også står bak importen av Suzuki.

Pickupmarkedet har hatt enn eventyrlig økning de siste årene.  Bare fra 2005 til 2006 var økningen i dette markedssegmentet ikke mindre enn 75 prosent.  Hittil i år har det økt nærmere 40 prosent.

Årsaken er klinkende klar.  Produktene er rett og slett blitt bedre.  Mye bedre.  Det er ikke lenge siden disse bilene var en orgie i støy og vibrasjoner, og vi målte akselerasjonen med kalender.  I løpet av et drøyt år har alle produsentene fått nye modeller, foruten at vi allerede i år har fått en helt ny ”gutt i klasse”, nemlig SsangYong Actyon Sports. 

I november kommer årets annen nykommer, nemlig Isuzu D-Max.  Begge disse nykommerne er fullt på høyde med de nye modellene fra de etablerte leverandørene.  Det betyr at et marked som for ikke lenge siden var totalt dominert av Toyota og Nissan, nå er et åpent oppgjør mellom sju svært kompetente deltagere.

 

Enkelt

Og kompetansen går på at disse pickupene i dag er vel så komfortable å kjøre som de dyreste SUV’ene, som Range-Rover og LandCruiser, var for under ti år siden. 

Moderne dieselmotorer med common rail-innsprøytning, og understell som har fått styring og fjæring som det sømmer seg i 2007, sørger for at dette går uten nødvendig støy like komfortabelt i venstre felt på motorveien så vel som på anleggsveien.

Selv om det står japanske navn på de fleste pick-up’ene, produseres de ikke der!  De fleste produseres i Thailand, så også Isuzu; og med en så stor avstand til produsentlandet har RSA valgt å gjøre det enkelt.  De tar inn to varianter, lang todørs og firedørs, som begge kan leveres med manuell eller automatisk gearkasse. 

Mens D-Max leveres på andre markeder både med kort førerhus, med bare bakhjulsdrift og med en 2,5 liters motor, har RSA altså satset på bare disse til sammen fire variantene med 3-liters motor.

 

Godt inntrykk

Samtidig gir disse bilene et svært godt inntrykk hva kvalitet og finish angår.  Alle sammen.  Isuzu D-Max gjør det i aller høyeste grad.  Noe som ikke er spesielt overraskende, siden de konkurrerer om de samme kundene over mer eller mindre hele verden.

Isuzus treliters motor går særdeles lavmælt, i hvert fall på lavere turtallsområder.  Den gir betydelig mer livstegn fra seg når turtallet passerer 3000, noe som lett kan skje hvis man er tung på høyrefoten, for automatkassa er litt vel villig til å geare ned.  Denne observatør ville trolig valgt det manuelle alternativet. 

Men så snart man har vent seg til å bruke silkefoten kan man tusle rundt på 1800 til 2300 omdreininger 99 prosent av tiden.  For øvrig går den rundt ca. 1750 ganger i minuttet i 80 km/t, og med forbausende lite støy fra hjul og drivverk, og heller ikke overdrevent mye vindstøy, er det SUV-klasse over dette.

 

Litt lavere

Interessant nok gir den 3- -liters motoren ”bare” 333 Nm med automatgear, mens den gir 360 Nm med manuell kasse, noe som trolig antyder automatkassens begrensninger.  Her er rett og slett elektronikken brukt til å kutte toppen av kurven, for mens bilen med automatgear gir 333 Nm mellom 1600 og 3200 o.min., kommer 360 Nm i bilen med manuell kasse bare mellom 1800 og 2800 Nm.  Om man trenger de siste 27 Nm er selvsagt et særdeles hypotetisk spørsmål.

Vi er også det siste året blitt svært imponert over hvor bra konstruktørene av disse firehjulsdrevne pickupene er blitt til å frembringe meget presis styring med tydelige tilbakemeldinger til sjåføren.  Isuzu imponerer også solid innenfor vår verden av her.  Lett og svært presis er ingen overdreven beskrivelse.

En detalj vi var spesielt fornøyd med, var plasseringen av bryterne for å velge 2H, 4H og 4L.  Veldig prominent plassert midt på dashbordet er slik vi liker det når vi må velge i en fart.  Drivverket er for øvrig konvensjonelt, med reduksjonskasse og differensialbrems bak. 

Hjulopphenget er ditto, med uavhengig forhjulsoppheng med torsjonsfjærer og stiv bakaksel opphengt i langsgående bladfjærer, altså omtrent som de andre.  Men også en så enkel oppskrift går det åpenbart nå an å få mye ut av.

Uten å forsøke å gi dette preg av å være en sammenligning med konkurrentene, kan vi i hvert fall slå fast at den nye Isuzu D-Max er en fullverdig utfordrer til de øvrige pickupene på det norske marked.  I andre land har disse bilene fem års garanti, men vi garanterer ikke på det nåværende tidspunkt at den norske importøren velger det samme.

bil07 er jo en utstilling for personbiler, og Isuzu D-Max finnes også som femseters personbil - da er prisen 579.900.

 

Fakta: Isuzu D-Max

Motor: Isuzu fire-sylindret diesel, 3,0 liter, common rail og variabel turbo

Effekt: 163 hk ved 3600 o.min.

Dreiemoment: 333 Nm 1600-3200 o.min.

Transmisjon:
4-trinns automat, reduksjonskasse, innkoblingsbar firehjulsdrift.

Bremser: Skiver foran, tromler bak, ABS og EBD

Lengde x bredde: 5035 x 1800 med mer

Innvendig lengde lasteplan: 1380 mm

Totalvekt: 2960 kg

Maksimal hengervekt: 3000 kg

Pris: (versjon som prøvekjørt) kr. 319.900,- som personbil 579.900.
 





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer