img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Spennende materie

PRØVEKJØRT: Synes du Yaris Verso er kassete? Eller Opel Agila. Glem det – her kommer kassa som utkasser alle andre kasser.


Først publisert i Bil 5 - 2007.

 

Die Tolle Kiste brukte Fiat som markedsførings-slogan på den første Panda. Det er 27 år siden nå og alle har sikkert glemt det. ”Den muntre Kassa” burde være et klart slogan for Daihatsus ganske nye Materia.

For et par århundre siden gjorde jeg en botsøvelse, jeg syntes jeg hadde det så fantastisk med fri flyt av superbiler, så jeg lånte en Citroën Type H som jeg kjørte Oslo-Le Mans-Oslo med.

Den var treigere enn en 2CV og varekassa var bygget opp av bølgeblikk som ga en resonans som det ikke har vært hørt maken til på denne siden av Country & Western. Bilen dro ikke skinnet av noe som helst, men jeg koste meg glugg i hjel (og Renault banka to Martini-Porscher).

 

Reprise

Jeg startet denne turen med det samme utgangspunktet. Jeg har kjørt så mye morsomt i det siste at nå fortjente jeg en firkantet japansk boks med et frontareal på 15 kvadratmeter, strømlinjer som et fjøs, 1500 ccm og automat, med utsikt fremover til 800 km motorvei. Og like langt tilbake. Nå skulle jeg botsøve for alle muntre stunder jeg har hatt på landeveien.

Jeg burde visst bedre. Forrige gang jeg hentet en Daihatsu i Düsseldorf var det for å kjøre den gang den totalt ukjente bitte lille Copen hjem. Mot alle odds ble det en av de morsomste Kontinentalturene jeg har hatt. Mot akkurat de samme oddsene ble dette en av de morsomste Geneve-turene jeg har hatt.

 

Klasserekord

Egentlig er bilen bitte liten. 3,8 meter lang og like bred som den er høy (eller omvendt) på ca. 165 begge veier. Men sett deg i baksetet, som kan sleides 16 cm slik at du kan ende opp med nesten en meter mellom seteradene, og du tror du er et helt annet sted enn i en kompaktbil. I en lang S-Klasse kanskje? 2 meter lang kupe – de påstår det er klasserekord. Jeg skal ikke protestere.

Og når du starter kjøringen er det første du gjør å legge inn en melding på harddisken om at du må sjekke akselavstanden. For her snakker vi ikke bare komfort. Vi snakker Komfort. Og ikke kompaktbilkomfort, men Komfort!

254 er sikkert ikke rekord, men disse centimeterne er brukt meget effektivt. Og primitive 15 tommers hjul med beskjedne 185/55 dekk er ikke med på å ødelegge noe som helst. Egentlig er det mer
komfortabelt enn det burde ha lov til å være.

 

Kjent følelse

Jeg har opplevd dette før. Jo høyere du sitter, jo sterkere komfortfølelse har du. Er det bare noe hjernen lurer oss med? Og når du begynner å kjøre fort – alt er relativt selvfølgelig – og nærmer deg Frankfurt, er det at du begynner å se deg om.

For nå begynner Rosemeyer-respekten å melde seg. Det tyske Grand Prixesset som blåste av motorveien og døde under et rekordforsøk i januar 1938.

For dette er sidevindsfølsomt. Riktignok er toppfarten oppgitt til 164 km/t, og her kjører vi litt under 90 prosent av den – det er vel ikke akkurat dette hastighetsområdet den er oppdratt til å befinne seg i, men akkurat nå jobber jeg mer enn jeg kan huske både et Tatraplan og en Skoda 110 Coupé krevde av meg.

På den annen side: det er herlig å ha følelsen av å ha utrettet noe, når man endelig kommer frem. Og, jeg ljuger ikke, de 80 milene ble gjort på seks og en halv time med et forbruk på 0,66. Jeg er egentlig like imponert som jeg er forelsket.

 

Norsk designer

For bilen er så styggpen at man kan jo ikke bli annet enn betatt, dersom det ikke blir fullt hat med en gang. Derfor synes jeg det er utrolig kult at den eneste norske bildesigneren vi har i japansk bilindustri, Jarno Henrik Sundell, valgte seg Daihatsu da han flyttet.

Selv om Honda er en sterk konkurrent er Daihatsu den japanske fabrikken med den mest progressive formgivingstankegangen. Det skal
komme mye mer morsomt derfra.

 

Interiør-nedtur

Synd derfor, at det stoppet med det eksteriøret. På tross av et par tafatte forsøk på liv (belyste dørhåndtak, og skimrende høyttalere i dørene sammen med instrumenter plassert oppe på dashbordet i midten), er interiøret en skikkelig nedtur.

Det er funksjonelt nok, man sitter glimrende og alle kontroller er logiske og riktig plassert, men etter det mest funky yttre på denne siden av høstkolleksjonen til Viktor & Rolf anno 2007, ser det innvendige ut som en Corolla fra slutten av 70-årene.

 

Klager ikke

Hva kunne man ikke gjort med børstet metallaktige overflater, med klarere linjer, og med kontraster? Jeg krangler ikke på uttrykket Big Cabin Concept, for kabinen er stor den. Men med noen optiske triks og stilistiske grep kunne den virket enda større – og like moderne som resten av bilen.

Men, som sagt, jeg klager ikke. Det vil si – jeg klager litt, nemlig på at bilen ikke selges i Norge. Det er imidlertid et lite håp. Med 1,5-liters motor leveres den nå også som 4WD og det er litt mer innenfor importørens interessesfære. Da kan du antakelig allerede nå begynne å finne på noe for Die Tolle Kiste på norsk.

 

PS!

Da dette ble skrevet i vår, var det ingen konkrete planer om å importere Materia til Norge. På bil07 kan du gjøre deg opp din egen mening om Materia, for dit kommer den i all sin prakt.







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer