img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Lekestue med BMW 1-Serie coupé

LANSERING: Med 1-Serie coupé har BMW satt seg som mål å gjenskape suksessen til 2002 – spørsmålet er om det er mulig?




Da BMW 2002 ble lansert i 1968 var den med på å sette standarden for både når det gjaldt stil, ytelser og ikke minst salg for biler i denne klassen. Særlig i USA var dette en tid kanskje det heteste av alt som kom på import.

40 år etterpå skal 1-Serie coupé erobre det samme markedet – i en klasse der den ikke har alt for mange reelle konkurrenter - særlig ikke på det norske markedet. Der er nok Audi TT den eneste som kommer i nærheten, både i status og antall solgte biler.


Kjøremaskin

BilNorge tok turen til Gotland Ring for å teste den største varianten, 135i.  Med to turboer på den tre liters rekkesekseren, yter den 306 hestekrefter.

Fantastisk helt til bilen kommer til den Norske grensen – for når 462.115 kroner skal inn i avgiftskassa før bilen står på gata, ender den på 765.000 kroner, og dermed regner selv ikke en optimistisk Øystein Sponheim hos BMW Norge med å selge særlig mange av bilen vi får leke med.

En vektfordeling på 50/50 og bakhjulstrekk er ingredienser som henter frem det største smilet selv om været på Gotland ikke viste seg fra sin beste side.

Til tross for en akselavstand på 2,66 m, er den ikke for kort til å settes opp før svingen, og holdes i fin sladd på beste driftingvis – om du bare er tøff nok.

Setter du stabilitetsprogrammet i redusert modus kan du leke deg betydelig lenger, men om du virkelig skulle drite deg ut er det fremdeleles en svært god sjanse for at elektronikken redder deg inn igjen.

Selvsagt ikke å anbefale for kjøring på vei og gate, men skulle du finne på å kjøpe en 135i Coupé ville det være så godt som en fornærmelse å ikke ta den med deg på bane med jevne mellomrom.


M Sport

For å håndtere kreftene i 135i blir den utstyrt med M Sport understell som standard. Det betyr også at bilen er 15 millimeter lavere – bra for tøffe svinger, men det gjør også at du merker rufsete underlag betydelig bedre.

Den elektromekaniske styringen gir kanskje litt mindre konsistent tyngde og følelse enn man kunne ønsket seg. Til gjengjeld er bremsene fantastiske og kompenserer i stor grad for dette under tøff banekjøring.

Den elektronisk styrte bakdifferensialen bidrar til å overføre hestekreftene og 400 Nm dreiemoment til asfalten på en fremragende måte. Det sender 135i fra 0-100 på 5,3 sekunder.

BWM sier at det ikke vil komme noen ren M-utgave av 1-serie – navnet M1 er på en måte for alltid lenket til Giugiaro-designede bilen fra 1978.

 

Klare linjer

Forfra er Coupén tro mot den første 1-Serien. Både panser og skulderpartiet er det samme som på femdørsutgaven. Som på den nylig introduserte tredørsutgaven har den fått stolpeløse dører – noe som understreker coupé-preget.

Til tross for at det er en coupé er faktisk nykommeren hakket høyere enn bilene med bakluke – det betyr at to baksetepassasjerer kan sitte brukbart forutsatt at de er under 1.80 og ikke har for lange bein…

Interiøret er relativt enkelt, men kvaliteten gir ingen tvil om at vi befinner oss i premiumklassen. 370 liter bagasjevolum gir grei plass til et par golfbager eller hva annet du måtte ønske.


Diesel vinner

Med norske avgifter er det de to minste motoralternativene 120d og den ferske 123d som blir viktigst. Den første av disse er 177-hesteren på 2,0 liter, med 128 gram CO2 per kilometer.

Den andre er også på to liter og til tross for 400 Nm og 204 hestekrefter, slipper den bare ut 138 gram CO2 per kilometer, noe som gjør at den kommer hyggelig ut på avgiftsiden, 356.900 for den minste og 448.800 for den største av dieselbilene.

I tillegg til denne kommer også en 125i med 218 hester som vi enda ikke har fått prisen på. Den kommer imidlertid trolig til å ha problemer med å hamle opp mot dieselvariantene.


Fakta BMW 135i

Motor: R6, 2979 ccm tvin turbo

Effekt: 306 hk v/5800 o/min:, 400 Nm v/1300-5000 o/min

Egenvekt, 1560 kilo

Bagasjerom, 370 liter  815 (maks)

Forbruk,: 0,92 l/mil

CO2-utslipp: 220 g/km

0–100 km/t, 5,3 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Pris Kr: 765 000






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer