Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En stjerne fra India På Auto Expo i New Delhi i januar, skal Suzuki vise sin lekre lille Concept A-Star. Det er ikke lenger noen tvil om at Suzuki tar design på alvor. |
||||||||||||||||
Etter småbilen Splash, som dessverre ikke kommer til Norge, trolig heller ikke som Opel Agila, er det en enda mindre bil Suzuki nå viser konturene av. På tross av beskjedne ytre mål har designerne fått plass til fem dører. Bilen skal utstyres med en 1,0-liters aluminium bensinmotor som innfrir kravene i Euro 5 og som får lavere CO2-utslipp enn de fleste konkurrentene – målet er under 109 g/km.
Godt etablert Suzuki var tidlig ute med å se mulighetene i det indiske markedet. Sammen med myndighetene etablerte de Maruti Udyog Limited (som i dag heter Maruti Suzuki India Ltd. og er et datterselskap av Suzuki). I dag har Suzuki en markedsandel på over 50 prosent av det indiske personbilmarkedet. Når A-Star blir produksjonsmodell i oktober 2008, skjer det ved Maruti Suzukis anlegg i Manesar. Småbilen skal primært markedsføres i Europa og India. Suzuki investerer tungt i sin indiske arm i perioden 2007-2009, og målet er å oppnå en årskapasitet på 960.000 enheter fra mars 2010.
Helt indisk Concept A-Star er første konseptbil hvor designere fra Maruti Suzuki har vært involvert helt fra starten. Og de har lite å skamme seg over om det ferdige produktet får et utseende tilnærmet likt konseptbilens, for dette ser svært lovende ut.
|