img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Avdekker fremtiden
Ivalo (BilNorge.no): En helt ny generasjon vinterdekk er på vei.

Dekkprodusentene er ferdig med utvikling av morgendagens vinterdekk der målet i første rekke har vært å gjøre dekkene bedre på ikke-typisk vinterføre. I finske Ivalo ligger flere produsenter og tester sine nye dekk for neste vinter. Det er alt fra Toyo til Nokian som har sitt eget testsenter i vinterbyen.

Nokian er Nordens eneste produsent av dekk. Ikke minst utviklingen i Russland gjør at det er økende etterspørsel etter vinterdekk – særlig etter dekk med nordisk gummiblanding. For det blir et stadig større skille mellom kontinentale og nordiske vinterdekk.

Det er ikke bare gummiblandingen som er forskjellig i dekkene – nå handler det også om konstruksjonen. Kulde gjør at dekkene blir harde om de ikke har en mykere gummiblanding.

Men nordiske vinterdekk har hatt sine svake sider i forhold til kontinentale vinterdekk. De har hatt dårlig grep på våt vei, dekkene har vært mindre stabile og har vært glatte på det lumske føret der det ligger et tynt lag av vann på is.

 

Bedre på svakheter

Utfordringen for Nokian har derfor vært å utvikle nye vinterdekk som er bedre på ikke-typisk vinterføre. Dekktester har bekreftet at Hakkapeliita RSi har vært et av de beste dekkene. Målet har vært å videreutvikle, samt beholde de gode vinteregenskapene.

Neste vinter kommer Hakkapeliita R, som er det første i en serie helt nye vinterdekk for nordiske forhold. Tester har vist at dekket er bedre på de punktene der dagens nordiske vinterdekk i dag er svake. Det gjelder ikke minst ved kjøring på vår vei der det nye dekket har fått pumpelameller som gjør at vannet ”pumpes vekk” når dekket ruller.

Vannet følger med mønsteret fra veibanen før det kastes til siden. Dette vil gi betydelig bedre grep om vannet både på veibanen, og ikke minst om det ligger vann på isunderlag. Dekket har også fått et tett nett av lameller som forbedrer grepet.

 

Mer forutsigbart

Vinterdekk for nordiske forhold har vært kritisert for å ha dårligere kjøreegenskaper enn piggdekk og kontinentale vinterdekk. Kjøreegenskapene har ikke vært eksakte og styreresponsen dårligere.

- Dette mener vi å ha løst med det nye dekket, sier Nokians utviklinsgssjef Teppo Huovila. Han regnes som en av de ledende innen vinterdekk i verden.

Det nye dekket har en slitebanekonstruksjon med flere gummilag som er spesielt utviklet for friksjonsdekk. En ny nordisk gummiblanding gir også mer stabile og ikke minst forutsigbare egenskaper under alle føreforhold. Plasseringen av mønsterblokkene forbedrer styreresponsen på sporet vei.

- Det nye dekket svarer på mye av kritikken som både er kommet fra kunder og tester, sier Huovila. Dekk vil alltid være et kompromiss – men vi mener at det nye dekket er blitt bedre på de punkter der dagens dekk har svakheter.

 

Lav rullemotstand

Når en bil ruller svarer dekkene for rundt 20 prosent av drivstofforbruket. Utfordringen er å lage dekk med lavest mulig rullemotstand. Det fører til at bilen bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre CO2.

Det nye Hakapeliita R vinterdekk har lavere rullemotstand enn sommerdekk. Kanskje er det ikke tilfeldig at når man i dag ser biler kjøre økonomiløp midt på sommeren – så sitter det vinterdekk på bilene. Årsaken er rullemotstand.

 

Kortere kjørelengde

Vinterdekk med nordisk gummiblanding slites ned raskere enn sommerdekk og kontinentale vinterdekk. Undersøkelser Nokian har gjort viser at et nordisk vinterdekk bør skiftes ut etter ca 40.000 km – mens et sommerdekk kan rulle i 65.000 km. Men fortsatt avhenger alt av kjøremønster, hvor fort man kjører og om man kjører hardt eller mykt.

- 40.000 km tilsvarer for de fleste nordmenn fire til fem sesonger, sier adm. direktør Bjørn Kamphus i Nokian Dekk. Derfor er det viktig at vinterdekkene har slitasjevarslere som viser hvor meget det er igjen av slitebanen. Når et vinterdekk slites ned blir også egenskapene klart redusert. Årsaken er at dekkene har flere typer gummi, og den gummien som ligger nederst mot corden har ikke akkurat gode vinteregenskaper.

 

SUV må ha vinterdekk

Det eksisterer ikke noe ”helårsdekk” for nordiske forhold.
- Kanskje kan samme dekket brukes i Texas eller i Dubai, men ikke i Norge eller Finland, sier Teppo Huovila i Nokian. SUVer må som andre biler ha vinterdekk, og med bilenes tyngde og krefter er det viktig at de har de beste vinterdekkene.

Derfor utvikles det fra flere dekkprodusenter egne vinterdekk og piggdekk for SUV. Typisk er utviklingen hos Nokian. Til nå har de bare hatt ett vinterdekkmønster for SUVer. Skulle man ha piggdekk – da var det bare å pigge et vinterdekk.

Nå kommer det to dekk – et piggdekk og et vinterdekk. SUVer setter spesielle krav til dekk. Bilene er tunge, så dekkene må ha sterke og solide skulderpartier samt brede senterriller for økt stabilitet. Dekkene må ha dypere mønster (9,5 millimeter).

 

Størst salg av piggfritt

I vinter har det vært rekordsalg av vinterdekk. Hovedårsaken er det store salget av nye biler som alle skal ha åtte dekk. God økonomi gjør også at mange har skiftet vinterdekk i år og et har vært en klar økning i salget av premium dekk.

- 55 prosent av dekkene vi har solgt i vinter har vært piggfrie, sier Bjørn Kamphus. Han er også formann i Dekkimportørenes forening.

I byer som Oslo har 8 av 10 dekk vært piggfrie.

- Med nye vinterdekk og bedre egenskaper – vil piggdekkene miste salg?

- Jeg tror det. Mange blir meget imponert over hvor gode de beste vinterdekkene er, selv på piggdekkføre. Men det er klart at landet er meget forskjellig, og man må velge dekk etter der man kjører og forholdene. Piggdekk vil fortsatt bli foretrukket i store deler av landet – særlig i Nord-Norge.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer