Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Åpen kjøreglede FØRSTEINNTRYKKET: Mens snø og kulde preger det kalde nord, finner BMW det opportunt til å lansere sin nye cabriolet. Vi tok noen sommerdager på forskudd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fjerde modell Det er 1-serien som kommer i sin fjerde innpakning. Det startet med 5-dørsutgaven og fortsatte med en 3-dørs før coupé og altså nå, cabriolet, krydrer den kompakte serien. Og hos kompromissløse BMW er det ikke aktuelt med snarveier som forhjulsdrift – her får bakhjulene ta seg av fremdriften. Heldigvis! Og det er de alene om i denne klassen. Det er utviklingen av 3-serien som har laget plass for en mer kompakt serie under denne. Nye 3-serie cabriolet er utstyrt med automatisk hardtop som raskt konverterer den til en coupé. I 1-serie cabriolet har BMW valgt den tradisjonelle løsningen med kalesje. Omkledningen tar 22 sekunder, og prosessen kan startes i hastigheter på inntil 40 km/t – i praksis ved vanlig kjøring i bytrafikk. Nyttig når himmelens sluser åpner seg mens du sitter i kø.
Mest bensin Fem motorer står i første omgang på repertoaret – 135i som henter ut 306 hk fra sin twin turbo treliter er toppmodellen. I Norge blir nok besteselgeren den 4-sylindrede 118i i andre enden av skalaen - med 143 hk og en startpris på snaue 350.000 kroner. Alle varianter er utstyrt med BMW Efficient Dynamics som holder forbruk og CO2-utslipp på et lavest mulig nivå. Aktiv så vel som passiv sikkerhet er på høyde med hva du forventer å finne i en moderne BMW, og du har selvsagt en rikholdig liste med ekstrautstyr slik at du kan tilpasse bilen til ønsker og behov.
Riktig motor Den formelig ber om høye turtall, stikk i strid med gearskiftindikatoren i instrumentpanelet som bare tenker utslipp, og som ber deg geare opp til mer økonomisk kjøring. En akstid på 6,8 sekunder forteller at ytelsene står i stil til lydbildet, så det er synd at en startpris på 550.000 kroner tvinger de fleste norske kunder til å velge en av de rimeligere firerne.
Sport og komfort Til Norge kommer 1-serie cabriolet i mars, og salgsdirektør Øystein Sponheim forventer å finne 150 kunder til bilen i løpet av 2008. De fleste vil nok velge 118i eller 120d mens et fåtall vil leve drømmen helt ut og velge en modell med rekkesekser. Nærmeste konkurrent vil være A3 Cavriolet som lanseres omtrent samtidig. Den skal du få servert her på BilNorge litt senere i uka. +Fin miks av sport og komfort
-Velg noe annet om du skal på ferietur med hele familien
Fakta BMW 125i Cabriolet: Motor: 6-sylindret, 2996 ccm Effekt: 218 hk v/6100 o/min, 270 Nm v/2500-4250 o/min Egenvekt: 1585 kilo Bagasjerom: 260 - 305 liter Forbruk: 0,81 l/mil CO2-utslipp: 238 g/km Aks. 0–100 km/t: 6,8 sekunder Pris: 557.400 kroner
Priser BMW 1-serie Cab
|