img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
A3 slipper taket
FØRSTEINNTRYKKET: I likhet med BMW introduserer Audi en cabrioletutgave av sin minste modell. Vi har kjørt A3 Cabriolet.

Raskt tak

I en verden som de siste årene har vært preget av at de fleste nye cabrioleter har hatt ståltak, har Audi i likhet med BMW valgt tradisjonelt stofftak til sin minste modell.

Velger du den helautomatiske takløsningen tar det bare ni sekunder å redde seg fra et plutselig regnskyll. A3 leveres også med en halvautomatisk løsning der du må løsne en klips oppe ved tverrstolpen over frontruta, før du kjører taket resten av veien elektrisk.

Les om BMW 1-serie Cabriolet her

Det automatiske taket kan foldes ned eller opp i hastigheter opp til 30 kilometer i timen – noe som gjør at du har muligheten til å imponere litt ekstra mens du glir sakte innover i køen.

Det leveres i en ekstra støydempet utgave som gir god støyisolasjon opp i ganske høye hastigheter. Riktignok var det bare dette taket vi fikk teste på introduksjonen utenfor Marseilles, så sammenligningsgrunnlaget blir noe spinkelt – men det var greit å føre en samtale inne i bilen opp i selv på god motorveifart.

 

Styrker slektskapet

Audi har vært langt fremme når det kommer til å bygge merkevaren gjennom designet, særlig i fronten, på sine biler. A3 Cabriolet er ikke noe unntak i så måte.

Velger du lyspakken som gir deg xenon, får du også LED-kjørelys på samme måte som R8, A5 og A4 har fått så langt. Baklyktene benytter seg av en fiberoptisk løsning som også bidrar til å fremheve bilen som en premiumbil.

Audi fremhever design som en av hovedgrunnene til at de har valgt å utstyre A3 med stofftak. Og ganske riktig, med taket oppe har man beholdt mye av profilen som vi kjenner fra tre- og femdørs A3.

Muligens er det gammel vane, men det er noe annerledes med kombikupeer som skal bygges om til cabriolet, det blir liksom noe som mangler bak, noe skjer med proporsjonene. Likevel skal det sies at bilen ser mer velproporsjonert ut i levende live enn det man kan få inntrykk av når man bare ser bildene.

Takket være en kompakt løsning for taket får man faktisk et akseptabelt baksete – riktignok er det først og fremt anvendelig for barn, fordi beinplassen blir for snau for et voksent menneske. Sitteputen er imidlertid dyp, og vinkelen på ryggen i baksetet gjør det fullt mulig å sitte der.

 

Sport eller komfort?

Ute på veien kjenner du at Audi har vært nødt til å forsterke karosseriet for å beholde den stivheten som man har oppnådd. Det har ført til økt vekt, og dermed også en bil som ikke føles like snerten ute på veien som den vanlige A3en gjør.

Velger du imidlertid S-linepakke med sportsunderstell som gjør bilen 15 millimeter lavere, og 17-tommers hjul, får du tilbake mye av den sportsligheten som i hvert fall undertegnede mener en slik bil skal ha.

Under press føles bilen kontrollert og velballansert, og det var ikke en knirkelyd å høre, verken med taket av eller på.

 

Diesel eller bensin?

Når A3 i cabriolet-versjon lanseres i Norge i april, kan den kjøpes med fire forskjellige motoralternativer. To med diesel og to med bensin, alle med turbo.

Velger du diesel står det mellom en 1,9 liters motor med den gamle pumpedyseteknologien på 105 hester, eller en toliter med commonrail på 140 hester.

Den minste motoren kommer med en femtrinns manuell gearkasse mens 2.0-literen har følge med en sekstrinns manuell kasse eller to-clutchkassa S tronic.

Tilhører du de som mener at en cabriolet skal ha bensinmotor, har Audi to fine motorer, enten 1,8 eller 2.0 – begge såkalte TFSI-motorer, som hos Audi betyr innsprøytning ved høyt trykk kombinert med turbo.

Her kommer den minste bensinmotoren med en sekstrinns manuell gearkasse. Mens den store kommer i kombinasjon med S tronic.

Mange vil nok føle at bunndraget i en 140-hesters diesel matcher bilen fint, men vårt valg er helt klart en 160-hesters bensinmotor, og S-line sportsoppsett.

SE STORE BILDER HER!

+

Kompakt og velkjørende. Rask manøvrering av taket

-

Kan kanskje oppleves som litt feminin for de tøffeste gutta.

 

Prisen for A3 Cabriolet starter på 329.000 med 105-hesters dieselmotor.

 

Fakta Audi A3 1.8 TFSI

Motor: 4-sylindret turbo, 2996 ccm

Effekt: 160 hk v/5000 o/min, 250 Nm v/1500-4200 o/min

Egenvekt: 1425 kilo

Bagasjerom: 260 - 674 liter

Forbruk: 0,73 l/mil

CO2-utslipp: 174 g/km

Aks. 0–100 km/t: 8,3 sekunder

Pris: Ikke klar





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer