Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Miljøbiler er billigst Lavutslipps-utgavene av vanlige modeller blir vinnerne i bilmarkedet de kommende årene, mener LeasePlan. |
||||||||||||||||
Velg riktig LeasePlan, som er Norges største selskap innen biladministrasjon, forventer økt salg av mer miljøvennlige biler de neste årene. De blir vinnerne i bilmarkedet. - Volkswagens Bluemotion-modeller, Fords Econetic-serie og Skodas Greenline er eksempler på modeller som bruker mindre drivstoff og dermed har lavere CO2-utslipp enn sine normale søsken, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.
Miljøbilen er et bedre kjøp Stadig flere bilprodusenter lanserer mer miljøvennlige varianter av sine vanlige modeller. Disse "miljøbilene" er ofte marginalt dyrere i innkjøp, men den merkostnaden spares raskt inn, viser beregninger fra LeasePlan. Når man ser på hva det koster å eie og bruke bilen, snur imidlertid bildet seg. LeasePlans undersøkelse viser at Econetic-modellen er 1.200 kroner rimeligere i året.
Klar trend - Forskjellene er foreløpig små, men vi vil raskt se at de vanlige bilene blir borte og at det bare selges miljøvarianter, tror Paus. Han anbefaler å kjøpe de miljøvennlige utgavene, av totaløkonomiske grunner. - Dersom du vil ha en Volkswagen Passat, så kjøp en Bluemotion-utgave. Vil du ha en Ford Focus, så velg Econetic, sier han.
- BMW drar i fra - Den som har kommet lengst i arbeidet med å gjøre vanlige biler mer miljøvennlige, er BMW, mener Paus. - BMWs teknologi for å redusere utslippene, avgiftsbelegges ekstra fordi hestekreftene samtidig økes. Det gjør at BMWs miljøbiler ikke har fått de kommersielle kreftene på sin side i like stor grad som de som ”bare” har fått lavere utslipp, påpeker Paus. Les mer om BMW Efficient Dynamics Han mener det er et tankekors at avgiftssystemet som ble endret i miljøretning for et år siden gjør disse bilene unødvendig dyre. - Alternative teknologier som hybrid og bio-etanol blir i liten grad favorisert av prismekanismene i markedet, sier Marius Paus.
|