Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den vakreste åpenbaring? At Alfa-designerne kan jobben sin, hersker det stor enighet om. Vakrere bil enn 8C Competizione skal man lete lenger etter. Nå overgår de seg selv med 8C Spider. |
||||||||||||||||
Søsken Dessverre er det svært få som får gleden av å kjøre denne bilen. Opplaget er nemlig begrenset til 500 eksemplarer – samme antall som ble produsert av den lukkede utgaven. Og likheten stopper ikke der. Drivlinjen er den samme – en 90-graders V8 på 4691 ccm som yter 450 hk ved 7000 omdreininger og har et maks dreiemoment på 470 Nm når turtelleren viser 7500. Gearkassen er av den sofistikerte F1-typen som styres via hendler på rattet, og selvfølgelig er drivhjulene de som sitter bak. I Genève står skjønnheten på 20-tommers felger med dekk i dimensjon 245/35 foran og 285/35 bak. Dermed blir det plass til bremser som står i stil med bilens ytelser. Karosseriet er utført i karbonfiber mens understellet er utført i stål – en kombinasjon som sikrer lavest mulig vekt og høy vridningsstivhet. For våte og kjølige dager er 8C Spider utstyrt med elektrisk drevet 2-lags kallesje som pakkes effektivt bort når du kjører åpent. Bilen vil bli skreddersydd etter kundens ønsker, ja selv setene i karbonfiber kan bestilles etter målsøm. I så fall gjelder det å holde en streng diett fra bestillings- til leveringstidspunkt. Våren 2009 starter den eksklusive produksjonen.
|