Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Spyker med annen generasjon Nå som Spyker endelig er kjøpt fri fra Formel 1-klemma, kan de begynne å tenke på biler igjen. Aileron er det første resultatet. |
||||||||||||||||
Generasjon 2 Lang akselavstand karakteriserer annen generasjon Spyker, får vi vite, da teppet blir trukket av den nye modellen som debuterte på Genève-utstillingen. Det betyr i klare tall 2677 mm – ca 10 cm lengre enn på de gamle utgavene. Det er vel kanskje ikke akkurat nok til å kalle den en LWB? Man må se etter et par ganger for å se at resten er nytt også. Temaet er Spyker-barokk, slik det har vært siden BIL fikk kjøre den første modellen for 7 år siden. (Her finner du Spyker-omtaler på BilNorge)
Propell til jet Opprinnelig var herrene bak Spyker så opptatt av at originalen (som ble bygd i Holland fra 1899 til 1925) hadde enorme flyvemaskin-røtter, så de utstyrte bilene sine med propell-motiv overalt. Nå er man på vei fra ”Bling”, sier de, så dermed er det turbin-motivet som preger dagens design. Blant annet er de ganske iøynefallende Aeroblade-felgene erstattet med noen mer forsiktige som heter Rotorblade!.
Aerodynamisk Glass-paviljongen, slik vi opprinnelig fikk den på Laviolette-modellen i 2001, er trukket lenger bakover, samtidig som luftstrømmen under bilen bak styres mer effektivt. Samlet resultat: høyere marktrykk. Fremdeles 4,2 liter Audi V8 med 400 hk, men nå er mulighetene for 6-trinns ZF-automaten der. Og noe jeg liker spesielt godt: som ekstrautstyr tilbys instrument-skiver fra Chronoswiss. Lekkert. Men tro nå ikke at selv om F1-teamet ble overtatt av en inder at Spyker er racing-fri. Sammen med redningsmennene i Snoras-banken (LES MER HER) skal de delta med to Laviolette GT2R i både Le Mans Serien og i 24-timers løpet. Første løpet er Katalonias 1000 km, rett rundt hjørnet.
|