Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Facelift for A3 Sportback S3 Audi har sluppet bilder og informasjon om en ansiktsløftet A3. Samtidig forteller de at hissigproppen S3 også skal tilbys som 5-dørs Sportback. |
||||||||||||||||
Nytt ansikt Nye A3 er bokstavelig talt ansiktsløftet og har fått en ny, mer sportslig front ved modernisering av den markante grillen og støtfangeren. Også lyktene er nye i form. Kjørelys er standard, og velger du bi-xenonlys får du en stripe LED kjørelys. De utvendige speilhusene inneholder blinklys og dørhåndtakene er endret. Også i hekken er det støtfanger og lykter som er fornyet. A3 Sportback anvender fiberoptikk arrangert i en stripe for å fremskaffe en spesiell effekt i mørket. 3-dørsutgaven har fått ny bakluke og nye lykter, noe som har medført en lengdeøkning på 2,5 cm til 4,24 m. Sportback har nesten samme mål som tidligere med 4,29 m. Nye materialer tilbys i setene, enten du fortrekker skinn eller stoff. Bagasjerommet i A3 er blant de største i klassen – 350 til 1080 liter i 3-dørsutgaven, og 370 til 1100 liter i Sportback. På biler med quattro stjeler den spesielle bakakselen noen centimeter i høyden.
Nye motorer Begge A3-variantene tilbys med 8 forskjellige motorer – fem for bensin og fire for diesel. Seks av dem har direkteinnsprøyting og turbo og betegnelsen TDI eller TFSI i modellbetegnelsen. Dieselprogrammet starter med 1,9 TDI på 105 hk og går via 2,0 TDI med 140 hk til 2,0 TDI med 170 hk. Begge toliterne er nye med common rail teknologi. 1,6-liters bensinmotoren kan leveres i en utgave for flexifuel (E85) mens 1,9 TDI kan leveres i en drivstoffgjerrig e-versjon som skal klare seg med 0,45 liter på mila. De fleste andre motorene kutter forbruk og utslipp med cirka 15 prosent sammenlignet med sine forgjengere.
Nye valg S tronic kan nå leveres i kombinasjon med alle motorer, de kraftigste med 6-trinns mens de mindre får den nye 7-trinnskassa. Med unntak av minste bensin- og dieselmotor, kan alle A3-varianter leveres med quattro firehjulsdrift. Magnetic ride som tilpasser understellet til kjørestil kan leveres til flere av variantene, likesom et rikt utvalg av tilleggsutstyr står til disposisjon.
Praktisk hissigpropp S3 Sportback trenger 5,8 sekunder fra null til hundre, et tidel mer enn 3-dørsutgave. Toppfarten er for begge begrenset til 250 km/t. 6-trinns manuell gearkasse er standard og eneste alternativ. Det samme er quattro som effektiv fordeler kreftene til 18-tommers hjul i hvert hjørne. Den ansiktsløftede A3 skal være på plass i Norge like etter skoleferien, og da drøyer det nok heller ikke lenge før S3 er her. Vi kommer tilbake når vi har flere detaljer å avsløre.
|