Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Flunkende ny Accord FØRSTEINNTRYKKET: Da vi så de første bildene av nye Accord, stilte vi spørsmål ved om dette var en ny bil eller en facelift av den gamle. Nå vet vi svaret. |
||||||||||||||||
Ny tvers gjennom Så la oss starte med å bekrefte at nye Accord er en helt ny bil. Det kan vi bekrefte etter å ha gått direkte fra vårt første møte med nykommeren, til Norges største test av stasjonsvogner hvor forgjengeren fikk bryne seg på ni konkurrenter. Hvordan det gikk, kan du lese i en sommerlig utgave av BIL. Vi konsentrerer oss her om stasjonsvogna, eller Tourer, siden den er mest aktuell for Norge. Målene er da en akselavstand på 270 cm (+ 3 cm), en total lengde på 474 cm (- 1 cm), en bredde på 184 cm (+ 8 cm) og en høyde på 147 cm (- 3 cm). Her er ifølge Honda dynamikk og kjøreegenskaper prioritert høyere enn lastekapasitet. Det blir også trangt i baksetet om to langbente skal sitte bak hverandre. En nærmere titt på karosseriet viser også at dette er helt nytt. Selv om nye Accord på mange måter minner om forgjengeren, har den fått mer dynamiske linjer. Spesielt gjelder dette stasjonsvogna som i forrige generasjon hadde et svært ruvende hekkparti.
Kultivert Tre motorer står på programmet i startfasen – to for bensin og en for diesel (alle klare for Euro 5-krav), og det er sistnevnte som er mest aktuell for Norge. Motoren har en myk og behagelig gange og gir ikke det ”sparket” du ofte får i kraftige dieselmotorer. Dette er helt bevisst fra Hondas side og resulterer i noe økt akselerasjonstid – 9,8 sekunder fra null til hundre mot 9,3 sekunder i forrige modell. Potensiell toppfart er imidlertid økt med 10 kilometer til 207 km/t. I første fase leveres dieselmotoren kun i kombinasjon med 6-trinns manuell gearkasse, men fra årsskiftet vil du også få tilgang til kombinasjonen diesel / automat. Dermed regner Honda med at en del vil velge bensinmotor for å få automat, og flere enn vanlig vil også velge sedan i startfasen siden denne er lettere tilgjengelig enn Tourer de første månedene.
Avansert og sikker Nye Accord Tourer har et avansert chassis som innbyr til en sportslig kjørestil. Samtidig takler den ujevnheter i asfalten på en fin måte. Honda selv ønsker nok heller å bli sammenlignet med mer prestisjetunge tyskere. Dette vil vi komme tilbake til når bilen er tilgjengelig for testing på norsk jord. Påkostede modeller inneholder avansert sikkerhetsutstyr som vi fikk mulighet til å teste på bane og landevei. Dette består blant annet av LKAS (Lane Keeping Assist System) som hjelper deg å holde riktig fil på motorveien, aktiv cruicecontrol og CMBS (Collision Mitigation Brake System) som griper inn for å redusere skadeomfanget når en kollisjon ikke er til å unngå. Honda regner med å selge 800-900 Accord inneværende år. Hvorvidt de skal lykkes med det, vil selvsagt avhenge av hvor attraktive priser de kan tilby. Konkurrentene er mange og tøffe i dette beitet. Det er nok årsaken til at Honda må finregne en ukes tid til før vi får vite de endelige prisene.
FAKTA Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC
PRIS: Ikke fatslagt
MOTOR: 4-sylindret dieselmotor. 2199 ccm. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 350 Nm v/2000 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 474 x 184 x 147 cm Akselavstand: 270,5 cm Egenvekt m/fører: 1559 kg Nyttelast: 541 kg Maks. tilhengervekt: 1700 kg Bagasjerom: 395-672 liter (VDA under viduer) Dekk: 215/60 R16
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 9,8 sek Toppfart: 207 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,59 l/mil CO2-utslipp: 155 g/km
+Gode kjøreegenskaper som kombinerer det sportslige med det komfortable-Lite bagasjerom og trangt baksete.
|