img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Styggrask sveitser
Den er en av verdens raskeste sportsbiler, men du skal ha spesiell smak for å kalle den vakker. Møt Weber Faster One.




I verdenstoppen

Nå er ikke Weber alene om påstanden at de lager verdens raskeste sportsbil, så vi legger den påstanden ballen bi. Men at den er blant de aller raskeste hersker det liten tvil om, for her går det vesentlig raskere enn hva en Formel 1-bil klarer ned lengste raka på Monza – over 420 km/t påstår Hr. Roman Weber.

Et viktig element er den lave vekten – 1100 kg er omtrent halvparten av hva en Bugatti Veyron veier. Og når den har nesten like mange hester – nærmere bestemt 900, slik at hver hest skal flytte bare 1,22 kg – sier det seg selv at monsteret er i den absolutt toppklassen med hensyn til ytelser.

Kreftene leveres fra en 7-liters V8er med to kompressorer. Maks dreiemoment er 1050 Nm ved 3900 o/min.

Null til 100 går unna på 2,5 sekunder, til 200 på 6,6 og du bikker 300 km/t i løpet av 16,2 sekunder. Vel så interessant er det kanskje at bremsestrekningen fra 100 km/t er på skarve 30 meter.

 

Luftbrems

Bilen er nesten dobbelt så bred som den er høy – henholdsvis 204 og 115 cm. Lengden er 450 cm. Hele karosseriet er utført i karbonfiber over en ramme i aluminium, og mange timer er benyttet i vindtunnel og på supercomputere for å optimalisere aerodynamikken.

Derfor har den for eksempel ikke utvendige dørhåndtak men åpnes ved å trykk på en knapp. Sidespeilene er dynamisk utformet, og en kanal på taket og store inntak bak sørger for luft nok til motoren.

Hekkspoileren gir ikke bare ekstra marktrykk, men fungerer også som luftbrems.

Avhengig av hastighet og hvor hardt bremsepedalen tråkkes ned, inntar spoileren vertikal posisjon i løpet av 50 millisekunder og gir inntil 4000 Newtonmeter ekstra bremsekraft.

 

Hi-tech

Motorstyringen er hentet direkte fra motorsport, og ved hjelp av knapper på rattet kan føreren påvirke en rekke komponenter og parametere i forhold til vei og kjørestil.

Den sekvensielle sekstrinns gearkassa er utviklet av Weber Sportscars og styres via hendler på rattet. Hvert gearskift tar bare 50 millisekunder og kassa må tåle hele 1050 Newtonmeter, så her er intet overlatt til tilfeldighetene.

Tilfeldig er det heller ikke at bilen har intelligent firehjulsdrift med elektronisk styrte differensialer for effektivt å få de enorme kreftene ned i asfalten.

 

Bakkekontakt

For å optimalisere vektfordelingen og sørge for et lavt tyngdepunkt er drivstoffet fordelt på fire tanker med en samlet kapasitet på 110 liter.

Førere av Weber Faster One vil nok bli svært observante med hensyn til ujevnheter i veien.

På fremre aksel sitter nemlig 10JX20 felger med dekkstørrelse 285/25 ZR20 mens bakakselen er utstyrt med 13JX20 felger og dekk i 325/25 ZR20.

Det er selvsagt ikke spart på noe når det gjelder bremser.

Weber har utviklet egne 12-pots calipere og keramiske skiver som måler 380 x 34 mm både foran og bak – derav de formidable stoppegenskapene.

 

Skreddersøm

Selv om Faster One har egenskaper som en racerbil påstår produsenten at de også bygger inn den grad av komfort som du forventer å finne i en supersportsbil.

Kunden kan få bilen skreddersydd etter egne ønsker når det gjelder farger, materialer og utstyr.

På komfortfronten nevnes servostyring, klimaanlegg, elektriske vindusheiser og lydanlegg med integrert navigasjon. Et ryggkamera gjør det enklere å manøvrere i trange omgivelser.

Alternativt kan Faster Ine leveres med lette racingseter i karbonfiber og 6-punkts setebelter til de som ønsker det mer spartansk og heftig.

Eksportprisen er for øvrig 1.620.000 sveitserfranc. Med dagens sterke norske krone blir det snaue åtte millioner kroner – før staten har forlangt sitt.







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer