Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi TT: Dieselracing for gatebruk PRØVEKJØRT: Audi hevder de har laget den reneste sportsbilen i verden – det har de gjort ved å putte sin TDI-motor i TT. |
||||||||||||||||
Både Roadsteren og Coupé kan nå bestilles med den forholdsvis nye common-rail TDI-motoren på to liter med 170 hester. Ikke skremmende mye hestekrefter i en sportsbil, men et dreiemoment på 350 Nm er faktisk mer enn dagens flaggskip, V6 bensinmotoren på Anvendelige krefter Audi har jobbet mye med å dempe dieselstøyen i TT. På tomgang er det nesten umulig å høre at det er en diesel, og ute på veien i litt fart glemmer du det fort. Tar du en kikk på turtelleren, ser du at den stopper opp på 5000 o/min. Det er betydelig mindre enn bensinmotoren, men motoren drar fint helt opp til 5000 selv om mesteparten av skyvet kommer fra 1750 til 3500 o/min. Likevel – skal man velge diesel og TT bør man gå for Coupé. I roadsteren blir det til tross for dempingen litt feil med lydbildet. Fin balanse Velger du Audis Magnetic ride forbedrer du kjøreegenskapene ytterligere. Bak navnet skjuler det seg bruk av elektromagneter som styrer viskositeten til den magnetiserte vesken i støtdemperne. Finnes det et marked? Det som imidlertid kan bli en faktor er at det finnes en del mennesker som både har lyst på en sportsbil og et brukbart miljøimage. Og selv om du neppe får diplom av naturvernerne er det ganske imponerende med en sportsbil med et forbruk på ned mot halvliteren på mila. Oppgitte forbruk er + Godt med krefter tilgjengelig i riktig turtallsområde. - Diesel og kabriolet oppleves fortsatt som feil. Fakta Audi TT Coupe 2.0 TDI Quattro:
Ytelser: 170 hk ved 4200 o/min – 350 Nm v/ 1750 – 2500 o/min. Egenvekt: Forbruk: 5,3 CO2-utslipp: 139 g/km Toppfart: Pris: Ikke klar – men trolig mellom 430.000 og 440.000 kroner
|