Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GT-R: Heftig i regnvær BANEKJØRT: Det er som om skjebnen har noe usnakket med oss. Da vi endelig får sjansen til å kjøre den nye Nissan GT-R – og sjansen til å kjøre den på Estoril – øsregner det så banen er såpeglatt. |
||||||||||||||||
På banen Estoril-banen ved Lisboa er egentlig en grei bane å kjøre på – og det er normalt ikke noe problem å holde hastigheten oppe når man har en Nissan GT-R mellom hendene. Nissan har nemlig hentet ut 473 hester fra et motorvolum på 3,8 liter. Og selv om Estoril ikke er den mest kuperte banen vi har kjørt på – motbakkene er altså ikke spesielt sugende - er det likevel helt kurant å vite at vi har et dreiemoment på 582 Newtonmeter til rådighet. Altså, med glatt bane får vi en opplevelse som vi ikke hadde fått i tørt vær – vi får med andre ord ekstra utfordringer helt gratis. Lettkjørt råskinn Det er lett å finne seg til rette ved rattet takket være elektrisk regulering av både sete og ratt. Det er mange instrumenter, brytere og knapper å forholde seg til, et av de mer spektakulære er at du kan lese av g-kreftene både i svinger og under akselerasjon og bremsing. Det overlater vi til gutta som strever med å sette ny banerekord for produksjonsbiler på Nürburgring (hvor de 17. april rundet Nordsløyfa på 7 minutter og 29 sekunder). Vi har verken ambisjoner om eller værforhold til å kopiere det her på Estoril... For hvemsomhelst hvorsomhelst Vi har ikke kjørt mange svingene før vi får bekreftet Nissans påstand: «The ultimate supercar that can be driven by anyone, anytime, anywhere». GT-R er nemlig overraskende lettkjørt. Vannplaningen ligger der som en konstant trussel, og du skal ikke være mer enn en smule optimistisk i din behandling av gasspedalen før overstyringen ut av svingene får frem følelsen av å være på et dansegulv strødd med talkum – men i stedet for en smekker dame i armene har du her 473 viltre hester å holde styr på. Dobbel-clutch Jeg velger å følge de formanende ord som instruktøren ga meg i det jeg entret førersetet: - Kjør den første runden i automatmodus – deretter bruker du padleårene på rattet for å ta full kontroll over bilen. I stedet for å oppleve heftige kick av å bremse ned så sent som mulig før svingene, får vi fart på adrenalinet i mer beskjedne hastigheter enn forventet på forhånd. Pulsen og temperaturen under skjorta stiger i takt med kjappe rattbevegelser, og da vi blir flagget inn etter våre tilmålte runder, har vi en bestemt følelse av at det er like greit. Det begynte nemlig å prikke i panna der de to hornene var i ferd med å bryte ut... Firehjulsdrift Den nye Nissan GT-R ble lansert sist desember i Japan, blir introdusert nå i sommer i USA, og de første europeiske kundene skal etter planen få sine biler i mars 2009. Antall europeiske bestillinger har passert 1600, hvorav hele 1000 fra Storbritannia. Det avanserte firehjulsdrift-systemet (Attesa ET-S) kan styres fra førerplassen slik at bakhjulene kan få mellom 50 og 100 prosent av momentet. Bilens vekt er fordelt med 53 prosent på forakslingen og 47 prosent bak. Motoren er kombinert med dobbeltclutch, med to separate våtclutcher der clutch 1 tar seg av gearene 1, 3 og 5, mens clutch 2 tar hånd om 2, 4 og 6. Ved at det alltid ligger en clutch «på vent» skjer gearskiftet meget raskt, i størrelsesorden et tidels sekund. Det betyr i praksis at momentet holder seg på samme nivå under gearsjaltingen. Enten du kjører i automat eller sjalter selv, behøver du ikke bekymre deg for at du skal bomgeare. Det er bare å finne rytmen og holde flyten... SE STORE BILDER FRA ESTORIL HER
Fakta Nissan GT-R PRIS: kr. 1.700.000
MOTOR: 6-sylindret V-motor, 3,8 liter. 358 kW (473 hk) v/6800 o/min. 582 Nm v/3200 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 466 x 189 x 137 cm Akselavstand: 278 cm Egenvekt m/fører: 1815 kg Bagasjerom: Ca 260 liter (VDA) Dekk: 255/40 R20 foran, 285/35 R20 bak.
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 3,8 sek Toppfart: 310 km/t
|