img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
GT-R: Heftig i regnvær
BANEKJØRT: Det er som om skjebnen har noe usnakket med oss. Da vi endelig får sjansen til å kjøre den nye Nissan GT-R – og sjansen til å kjøre den på Estoril – øsregner det så banen er såpeglatt.

På banen

Estoril-banen ved Lisboa er egentlig en grei bane å kjøre på – og det er normalt ikke noe problem å holde hastigheten oppe når man har en Nissan GT-R mellom hendene. Nissan har nemlig hentet ut 473 hester fra et motorvolum på 3,8 liter.

Og selv om Estoril ikke er den mest kuperte banen vi har kjørt på – motbakkene er altså ikke spesielt sugende - er det likevel helt kurant å vite at vi har et dreiemoment på 582 Newtonmeter til rådighet.

Så var det dette med været, da. Det er denne timen vi har bilen og banen til rådighet, så været får vi ikke gjort noe med. Det er bare å gjøre det beste ut av det.

Altså, med glatt bane får vi en opplevelse som vi ikke hadde fått i tørt vær – vi får med andre ord ekstra utfordringer helt gratis.

Lettkjørt råskinn

Det er lett å finne seg til rette ved rattet takket være elektrisk regulering av både sete og ratt. Det er mange instrumenter, brytere og knapper å forholde seg til, et av de mer spektakulære er at du kan lese av g-kreftene både i svinger og under akselerasjon og bremsing.

I vårt tilfelle bruker vi minimalt med tid på å sette oss inn i de mange og kompliserte muligheter som ligger i digital informasjon i opptil 11 ulike skjermbilder om gangen.

Det overlater vi til gutta som strever med å sette ny banerekord for produksjonsbiler på Nürburgring (hvor de 17. april rundet Nordsløyfa på 7 minutter og 29 sekunder). Vi har verken ambisjoner om eller værforhold til å kopiere det her på Estoril...

For hvemsomhelst hvorsomhelst

Vi har ikke kjørt mange svingene før vi får bekreftet Nissans påstand: «The ultimate supercar that can be driven by anyone, anytime, anywhere». GT-R er nemlig overraskende lettkjørt.

I øsende regnvær blir det likevel en spesiell opplevelse å holde ekvipasjen i tømme – vi forkaster fort tanken om å koble ut ESP-systemet. Det gjelder å være lett på foten med både gassen og bremsen.

Vannplaningen ligger der som en konstant trussel, og du skal ikke være mer enn en smule optimistisk i din behandling av gasspedalen før overstyringen ut av svingene får frem følelsen av å være på et dansegulv strødd med talkum – men i stedet for en smekker dame i armene har du her 473 viltre hester å holde styr på.

Dobbel-clutch

Jeg velger å følge de formanende ord som instruktøren ga meg i det jeg entret førersetet: - Kjør den første runden i automatmodus – deretter bruker du padleårene på rattet for å ta full kontroll over bilen.

Full kontroll er et relativt begrep, det erfarer vi fort. Men vi holder oss på asfalten, selv om vi får noen tilbud om å skifte underlag til grus og gress.

I stedet for å oppleve heftige kick av å bremse ned så sent som mulig før svingene, får vi fart på adrenalinet i mer beskjedne hastigheter enn forventet på forhånd.

Pulsen og temperaturen under skjorta stiger i takt med kjappe rattbevegelser, og da vi blir flagget inn etter våre tilmålte runder, har vi en bestemt følelse av at det er like greit. Det begynte nemlig å prikke i panna der de to hornene var i ferd med å bryte ut...

Firehjulsdrift

Den nye Nissan GT-R ble lansert sist desember i Japan, blir introdusert nå i sommer i USA, og de første europeiske kundene skal etter planen få sine biler i mars 2009. Antall europeiske bestillinger har passert 1600, hvorav hele 1000 fra Storbritannia.

Bilen, som er bygget av støpt aluminium, stål og karbonfiber, monteres i Tochigi i Japan, mens motorene håndbygges i Yokohama.

Det avanserte firehjulsdrift-systemet (Attesa ET-S) kan styres fra førerplassen slik at bakhjulene kan få mellom 50 og 100 prosent av momentet. Bilens vekt er fordelt med 53 prosent på forakslingen og 47 prosent bak.

Motoren er kombinert med dobbeltclutch, med to separate våtclutcher der clutch 1 tar seg av gearene 1, 3 og 5, mens clutch 2 tar hånd om 2, 4 og 6. Ved at det alltid ligger en clutch «på vent» skjer gearskiftet meget raskt, i størrelsesorden et tidels sekund.

Det betyr i praksis at momentet holder seg på samme nivå under gearsjaltingen. Enten du kjører i automat eller sjalter selv, behøver du ikke bekymre deg for at du skal bomgeare. Det er bare å finne rytmen og holde flyten...

SE STORE BILDER FRA ESTORIL HER 

 

Fakta Nissan GT-R

PRIS: kr. 1.700.000

 

MOTOR:

6-sylindret V-motor, 3,8 liter. 358 kW (473 hk) v/6800 o/min. 582 Nm v/3200 o/min

 

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 466 x 189 x 137 cm

Akselavstand: 278 cm

Egenvekt m/fører: 1815 kg

Bagasjerom: Ca 260 liter (VDA)

Dekk: 255/40 R20 foran, 285/35 R20 bak.

 

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 3,8 sek

Toppfart: 310 km/t







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer