Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault Koleos: Sent men godt FØRSTEINNTRYKKET: Renault har dratt veksler på hele familien ved utviklingen av sin første SUV. Vi dro til Marokko for å kjøre Koleos. |
||||||||||||||||
Sen ankomst Renault er sist ut i SUV-klassen av de tre store franske merkene, men det betyr slettes ikke at de har gjort en dårligere jobb. For mens Citroën / Peugeot gikk til Mitsubishi for å få lett modifiserte utgaver av Outlander i sin egen innpakning, har Renault gått langt grundigere til verks og laget sin egen bil helt fra bunnen av. Skjønt helt alene har de ikke vært – plattformen deler Koleos med nye Nissan X-Trail, en bil vi tidligere har omtalt som langt mer terrengbil enn de fleste konkurrentene som helst vil ha asfalt eller hardpakket grus under dekkene. Og en tilsvarende finnes allerede i Korea hvor den markedsføres som Samsung QM5, men foreløpig foreligger ingen planer om eksport av biler med Samsung-logo. 4X4 Crossover Renault kaller sin Koleos en 4X4 Crossover med linjer inspirert av sedaner og sportslige stasjonsvogner, plass og sittehøyde inspirert av en SUV og med terrengegenskaper som en 4X4. Og under våre to dager med prøvekjøring i eksotiske Marokko, steg aksepten for utseendet i takt med de mange kvalitetssignaler bilen sender ut. Bilen kjører meget bra på slett asfalt, og sin høyde tatt i betraktning har den en fin balanse av komfort og dynamikk på svingete vei. Nå fikk vi ikke prøvd bilen i spesielt høye hastigheter, men det skal man jo heller ikke gjøre i Norge. Hardhaus Og Koleos taklet godt røft underlag, fløt over mindre ujevnheter mens elektronikken ordnet opp når det øverste stein- og gruslaget ga etter i svinger som ble entret med litt for høy hastighet. Vi fikk også sette bilen på prøve i mer utfordrende terreng. En testløype med bratte opp- og nedstigninger og hindere som ga løft på to av hjulene samtidig, ble forsert langt mer effektivt enn de fleste av konkurrentene ville klart den samme oppgaven. Mest diesel Tre forskjellige motorer skal i første rekke tilbys i Koleos. Som i X-Trail får du 2-liters dieselmotorer med enten 150 hk / 320 Nm eller 175 hk / 340 Nm. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men 150-hesteren kan som alternativ leveres med 6-trinns automat. Elektronisk styrt firehjulsdrift er standard på biler som skal selges i Norge, men enkelte markeder vil også tilby bilen med drift på forhjulene. Ta styringen Forhjulsdrift kan du også velge i 4X4-modellene, dersom du ønsker å spare drivstoff på vanlig landeveiskjøring. Heldigvis kan du også tvinge bilen til å trekke på alle fire hjul for å sikre maks fremkommelighet når vei- og føreforhold krever det. Men normalt vil automatikken ta de riktige valgene for deg. Den skrå bakluka gjør bagasjerommet lite egnet for store gjenstander, men legger du ned baksetene kan du laste inn 1380 liter. Og baksetene legges ned med et svært enkelt håndgrep fra bagasjerommet. Ufransk - på godt og vondt På den annen side er styring og gearoverføringer mer direkte enn hva du normalt forbinder med franske biler, og det gjør Koleos til et meget godt alternativ for de som ønsker en allroundbil for norske forhold. Prisene er foreløpig ikke fastsatt, og noe salgsmål vil heller ikke Renault oppgi. Til MotorBransjens årsnummer i januar oppga de imildertid et tall på 200 biler i 2008. Mer om Koleos kan du lese i en sommerlig utgave av BIL. KLIKK HER FOR STORE BILDER FRA LANSERINGEN I FEZ, MAROKKO
FAKTA RENAULT KOLEOS 2,0 dCi 150 hk PRIS: Ikke fastlagt, men vil starte på ca kr 400.000 MOTOR: 4-sylindret rekkemotor, 2,0 liter. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min MÅL OG VEKT: LxBxH: 452 x 185 x 171 cm Akselavstand: 269 cm Egenvekt m/fører: 1815 kg Bagasjerom: Ca 450-1380 liter (VDA) Dekk: 225/60 R17 YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 12,0 sek Toppfart: 179 km/t
|