img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ny BMW 7'er: Femte forsøk
I 1977 kom den første BMW 7-serie. E 23 het den internt. Deretter fulgte E 32 (1987), E38 (1994) og E 65 (2002). Den nye er så ny at den ikke en gang heter E, den heter F1.

I går kveld var det søndag i München. Den aller første presentasjonen av BMWs nye flaggskip fant sted for et meget eksklusivt selskap av stort sett mørkkledde herrer.

Underlig

For meg blir dette en underlig bil. På den ene siden begynner jeg å lure på om denne typen biler ikke snart er komplett irrelevante, på den annen side er jeg stapp full av beundring for de teknologiske fremskrittene.

Styrehjelp med bakhjulene, nye motorer som drar forbruket ned på nivåer du ikke skulle tro var mulig (0,7 pr. mil), åtte trinns automat (med ZF-hjelp), den første bil i denne klassen som skal kunne leveres med fire drivlinjetyper (bensin/diesel/hybrid/hydrogen) osv. osv.

Kontroversiell

Alt dette skal vi selvfølgelig komme tilbake til i detaljer når de første inntrykkene har lagt seg, men akkurat nå er dette bare en bedre middag og de første glimt av en flunkende ny bil som fordøyes. 

En bil som virker større enn forgjengeren, når den både er lengre og lavere øker inntrykket av volum. Men en bil som både er mindre kontroversiell i formgivningen og samtidig skarpere i linjene enn E65. Med enda større nyrer, frontlykter trukket rundt hjørnene og et meget spesielt baklys skal ingen behøve å være i tvil om hva det er som er i ferd med å ta deg igjen på motorveien.

Konkurrenter

Om den skal klare å ta igjen det som virkelig betyr noe, Mercedes S-Klasse, er jo en helt annen sak. Jeg hadde en liten registreringsstatistikkopptelling. Fra 2000 og ut 2007 har S-Klassen 358 nyregistreringer her hjemme, Audi A8 har 197 og 7-serien 150.  Urettferdig, spør du meg, men det er kanskje ikke BMWs sportslige egenskaper og/eller ambisjoner kunder i dette segmentet er ute etter. Det skal bli spennende å se hva som skjer med denne, og hvordan den skal posisjoneres. 

Rekordåret for 7-serien er 2002, da ble det nyregistrert 45 enheter. Det kan kanskje slås neste år. Den første vil bli registrert rett før årsskiftet. Til hvilken pris er derimot alt for tidlig å si.

Innovativ

Bilen er stapp full av nye ideer. Jeg skal komme tilbake til deler av spesifikasjonene om en dag eller to. Her skal jeg bare nøye meg med å si at den håpløse I-drive endelig er forbedret, man har bitt skammen i seg og blant annet imitert Audi med en kjapp-retur knott. 

Dessuten har man nå fått en bildeskjerm på størrelse med den hytte-TV'en du var fornøyd med for fem år siden - og fargene er mye bedre. Dessuten er målene 5072 x 2134 x 1479 mm med en akselavstand på 3070 (140 ekstra på den lange - det monner). 

Motorutvalget er i første runde en sekser som 740i, 3 liter og 326 hk. Deretter en V8 som 750i, 4,4 liter og 407 hk. Og til sist den obligatoriske dieselen, 730d, rekkesekser, 3 liter og 245 hk.  Og glem det jeg sa om åttetrinns kasse, den kommer først utpå vårparten. Da har vi nok flere motorer også.

Baby-Rolls

To detaljer til slutt: det later til at denne nye bilen også skal danne grunnlaget for den kommende "baby-Rolls". Det låter som en fornuftig utvikling, akkurat som at den neste Bentley skal bygges på noe såpass avant garde som Audis alu-A8 i stedet for på noe så patetisk konservativt som VW Phaeton.

Men, spør du meg, den viktigste innovasjonen som jeg har oppdaget så langt (det dukker sikkert opp flere som jeg altså skal komme tilbake til) er at denne gangen er instruksjonsboken innebygget i bilen! All informasjon om funksjon og egenskaper, det en ny eier aldri leser, er nå bygget inn i iDrive-systemet, med animasjoner og simuleringer og muntlige instrukser. 

Hvordan det virker i praksis aner jeg ikke, men det ideelle hadde jo vært om bilen plutselig nektet å starte og ga føreren beskjed om at han ikke kom videre før han hadde bestått de tre første avsnittene av kapittel 3.

Tilbake til virkeligheten

Men, tilbake til virkeligheten. Selv om BMW er stolte av å ha bygget 1,2 millioner 7-serie biler frem til nå tror jeg dette femte forsøket er alvor. Denne gangen MÅ de begynne å få opp salgstallene på den.

Og da igjen er det jeg spør meg selv. Hvis vekstområdet er kvinner, indere, kinesere, russere - mens vi andre skal begynne å kjøpe Mini for alvor, hvorfor er da presentasjonen til de grader dominert av hvite, ganske stereotypt europeiske herrer?

Det finnes sikkert et fornuftig svar - jeg har det ikke.








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer