Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny BMW 7'er: Femte forsøk I 1977 kom den første BMW 7-serie. E 23 het den internt. Deretter fulgte E 32 (1987), E38 (1994) og E 65 (2002). Den nye er så ny at den ikke en gang heter E, den heter F1. |
||||||||||||||||
I går kveld var det søndag i München. Den aller første presentasjonen av BMWs nye flaggskip fant sted for et meget eksklusivt selskap av stort sett mørkkledde herrer. Underlig For meg blir dette en underlig bil. På den ene siden begynner jeg å lure på om denne typen biler ikke snart er komplett irrelevante, på den annen side er jeg stapp full av beundring for de teknologiske fremskrittene. Styrehjelp med bakhjulene, nye motorer som drar forbruket ned på nivåer du ikke skulle tro var mulig (0,7 pr. mil), åtte trinns automat (med ZF-hjelp), den første bil i denne klassen som skal kunne leveres med fire drivlinjetyper (bensin/diesel/hybrid/hydrogen) osv. osv. Kontroversiell Alt dette skal vi selvfølgelig komme tilbake til i detaljer når de første inntrykkene har lagt seg, men akkurat nå er dette bare en bedre middag og de første glimt av en flunkende ny bil som fordøyes. En bil som virker større enn forgjengeren, når den både er lengre og lavere øker inntrykket av volum. Men en bil som både er mindre kontroversiell i formgivningen og samtidig skarpere i linjene enn E65. Med enda større nyrer, frontlykter trukket rundt hjørnene og et meget spesielt baklys skal ingen behøve å være i tvil om hva det er som er i ferd med å ta deg igjen på motorveien. Konkurrenter Rekordåret for 7-serien er 2002, da ble det nyregistrert 45 enheter. Det kan kanskje slås neste år. Den første vil bli registrert rett før årsskiftet. Til hvilken pris er derimot alt for tidlig å si. Innovativ Dessuten har man nå fått en bildeskjerm på størrelse med den hytte-TV'en du var fornøyd med for fem år siden - og fargene er mye bedre. Dessuten er målene 5072 x 2134 x 1479 mm med en akselavstand på 3070 (140 ekstra på den lange - det monner). Motorutvalget er i første runde en sekser som 740i, 3 liter og 326 hk. Deretter en V8 som 750i, 4,4 liter og 407 hk. Og til sist den obligatoriske dieselen, 730d, rekkesekser, 3 liter og 245 hk. Og glem det jeg sa om åttetrinns kasse, den kommer først utpå vårparten. Da har vi nok flere motorer også. Baby-Rolls Men, spør du meg, den viktigste innovasjonen som jeg har oppdaget så langt (det dukker sikkert opp flere som jeg altså skal komme tilbake til) er at denne gangen er instruksjonsboken innebygget i bilen! All informasjon om funksjon og egenskaper, det en ny eier aldri leser, er nå bygget inn i iDrive-systemet, med animasjoner og simuleringer og muntlige instrukser. Hvordan det virker i praksis aner jeg ikke, men det ideelle hadde jo vært om bilen plutselig nektet å starte og ga føreren beskjed om at han ikke kom videre før han hadde bestått de tre første avsnittene av kapittel 3. Tilbake til virkeligheten Og da igjen er det jeg spør meg selv. Hvis vekstområdet er kvinner, indere, kinesere, russere - mens vi andre skal begynne å kjøpe Mini for alvor, hvorfor er da presentasjonen til de grader dominert av hvite, ganske stereotypt europeiske herrer? Det finnes sikkert et fornuftig svar - jeg har det ikke.
|