Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye Focus RS Bilutstillingen i London bø besøkende på en eksklusiv forhåndsvisning av neste generasjon Focus RS. Her er bildene. |
||||||||||||||||
Drypp på drypp Det er et par uker siden Ford avslørte ”offisielle spionbilder” av en testbil, og nå kommer altså noe som er enda nærmere den endelige bilen som skal på markedet neste vår. Fortsatt ingen produksjonsklar modell, men trolig vil lite endre seg. Konseptet er lakkert i oppsiktsvekkende grønnfarge med innslag av metallflak. Det er som en hyllest til 70-tallets Le Mans Green, en like oppsiktsvekkende farge på den tidens Escort RS1600. Og RS har en stolt historie som i følge Capito blir vel ivaretatt i denne nykommeren. Hverdagsbil - Focus RS skal være en bil for entusiastene, og vi holder fast ved RS-modellens kjerneverdier; en spennende men likevel økonomisk oppnåelig gatebil du kan leve med hver dag, sier Jost Capito. En 2,5-liters motor med 300 hk er ikke akkurat ideell kombinasjon for det norske avgiftssystemet. Vi kan nevne at Focus ST med 225 hk koster tett under en halv million. For en RS må du nok legge på et par hundre til. Foredlet Med et dreiemoment på hele 410 Newtonmeter skal den klare null til hundre på under seks sekunder og toppfarten vil nok være sperret ved 250 km/t. Den kraftige effekten stammer ikke bare fra enkle grep som justering av den elektroniske motorstyringen eller økt turbotrykk – her er en rekke detaljer modifisert. En unik kamaksel, nytt topplokk og dertil hørende pakning, endret innsug og eksosmanifold er blant de viktigste brikkene. Nye Focus RS får en 6-trinns tettsteget gearkasse og den skal bygges ved Fords fabrikk i Saarlouis i Tyskland. Vi gleder oss til å stifte nærmere bekjentskap med bilen.
|