Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Blodbadet til overflaten? I dag venter Europas børser spent på rapportene om annet kvartal. |
||||||||||||||||
Stram i maska Det alle investorer og bransjefolk (og noen nysgjerrige journalister) lurer på er når den første bilfabrikken går ut med det første profittvarslet. Til nå har alle holdt maska stramt og fortalt at vel er det tøffe tider, men dette skal nok gå bra. Hvordan det kan gå bra med økte materialpriser som spiser 2-300 Euro av hver bils fortjeneste, og et Europa-salg som sank med nesten 8 prosent i juni, og der nedgangstendensen er akselererende, er vanskelig å forstå.
Venter på svar Men i dag og i morgen vil mange av svarene komme. Europas største produsent, Volkswagen, kommer med sin kvartalsrapport, det samme gjør Fiat og PeugeotCitroën. I morgen kommer Renault og Daimler, mens vi må vente helt til 5. august på å få høre om hvordan det går med BMW. Bare Porsche er overlegen nok til å si at ”Vi driver langsiktig. Vi gir blaffen i kvartalsrapporter”. Det er vel egentlig ingen som venter noe varsel fra dagens trio, på tross av at Fiat må ha hatt det tøft. De er fremdeles svært avhengige av hjemmemarkedet sitt. I Italia ligger salget så langt 11 prosent under fjorårets, men i juni ramlet det med 20 prosent. Imidlertid er det sannsynlig at Fiat vil kunne kompensere med fine tall for Iveco, Landbruks-maskinene og Brasil.
Nedgang? Heller ikke PeugeotCitroën kommer til å varsle nedgang, hjemmemarkedet har faktisk økt i år takket være en spesiell miljøskatt som er innført – og PeugeotCitroën er industriledende når det gjelder lavutslippsbiler. De har også klart å øke salget sitt globalt, så foreløpig ser det ikke alt for galt ut, men det skal allikevel bli spennende å høre hva de sier om utsiktene til annet halvår. Volkswagen jobber også på et hjemmemarked som er ganske positivt sammenliknet med i fjor. Men til gjengjeld var fjoråret ganske grusomt. Så langt kan vi regne med at VW vil vise akseptable tall, men utsiktene for annet halvår er usikre. Med det store volumet lider VW mer enn de fleste over de økte råvareprisene – i hvert fall før de økte kostnadene kan overføres til publikum. Samtidig som de har innkjøringsutgifter for den nye Golfen utover i annen halvår. Det kan bli tøft.
Tøffe i trynet Men egentlig venter ikke markedet noen profit warning før i morgen. Og den vil ikke komme fra Mercedes, for der er de fremdeles ganske tøffe i trynet. ”Alle våre virksomheter går bra. Noen går faktisk veldig bra. Vi kan trygt summere opp med å si at Daimler er på riktig kurs og at vi trykker på gassen." "For å sammenfatte kan vi si at målet er 9 prosent gjennomsnittlig margin på salget i bildivisjonen på alle markeder og for alle produkt-sykluser”, står det på åpningssiden for Investor Relations der. Derimot er det mange som tror at Renault vil kunne komme med en i morgen. Carlos Ghosn har allerede nedjustert sine salgsmål. Og faktisk vil det heller ikke overraske hvis BMW kommer med en advarsel når deres kvartalsrapport kommer i første uke av august.
Realister BMW har vel på mange måter vist seg som den mest realistiske av de tyske produsentene. De kjemper ikke mot CO2-kompromisser og leder an blant tyskerne når det gjelder utslippsreduksjoner. De jobber hardt for å bli kvitt sitt aggressive landeveis-image. Og de arbeider hardt med bedre tilpassede produkter. ”Audi har fått en Superbil med sin R8. Og Mercedes kommer til å svare med noe tilsvarende. Kommer BMW også?” spør tyske AutoMotorSport i et intervju. BMWs utviklingssjef Klaus Draeger svarer greit: ”Nei. Hvorfor skulle vi?”, og fortsetter med å vise til at i år er 850.000 biler utstyrt med Efficient Dynamics pakken. Og at kjerneoppgaven for de neste årene må være å utvikle dette tilbudet og få det på plass i alle modellene. ”Her må vi følge linjen” sier han.) Med denne type realisme skulle det ikke forundre om BMW var den første som virkelig stakk hull på byllen og forklarte hvilket blodbad som egentlig er i ferd med å utvikle seg der ute på Europas markeder. Samtidig som BMW bedre enn de fleste er i stand til å minne finansverdenen om hvor dyktig bilbransjen er til å håndtere nedganger, og hvor dårlig den er til å gå konkurs.
Hyppig stigning Men det er altså utpå dagen i dag vi får de første indikasjoner på hvordan situasjonen oppleves av de som tross alt er lovpålagt å snakke sant i børsmeldinger. Men det er verdt å merke seg at i løpet av de tre kvarterene jeg har brukt på å skrive dette har alle de tyske bilaksjene steget. Noen ganske mye (VW fra 197,72 til 199,93 for så å dette litt til rett under 199,50). Kanskje er det lysere utsikter allikevel?
|