img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Blodbadet til overflaten?
I dag venter Europas børser spent på rapportene om annet kvartal.

Stram i maska

Det alle investorer og bransjefolk (og noen nysgjerrige journalister) lurer på er når den første bilfabrikken går ut med det første profittvarslet.   Til nå har alle holdt maska stramt og fortalt at vel er det tøffe tider, men dette skal nok gå bra.

Hvordan det kan gå bra med økte materialpriser som spiser 2-300 Euro av hver bils fortjeneste, og et Europa-salg som sank med nesten 8 prosent i juni, og der nedgangstendensen er akselererende, er vanskelig å forstå.

 

Venter på svar

Men i dag og i morgen vil mange av svarene komme.  Europas største produsent, Volkswagen, kommer med sin kvartalsrapport, det samme gjør Fiat og PeugeotCitroën.

I morgen kommer Renault og Daimler, mens vi må vente helt til 5. august på å få høre om hvordan det går med BMW.

Bare Porsche er overlegen nok til å si at ”Vi driver langsiktig. Vi gir blaffen i kvartalsrapporter”.

Det er vel egentlig ingen som venter noe varsel fra dagens trio, på tross av at Fiat må ha hatt det tøft. De er fremdeles svært avhengige av hjemmemarkedet sitt.

I Italia ligger salget så langt 11 prosent under fjorårets, men i juni ramlet det med 20 prosent. Imidlertid er det sannsynlig at Fiat vil kunne kompensere med fine tall for Iveco, Landbruks-maskinene og Brasil.

 

Nedgang?

Heller ikke PeugeotCitroën kommer til å varsle nedgang, hjemmemarkedet har faktisk økt i år takket være en spesiell miljøskatt som er innført – og PeugeotCitroën er industriledende når det gjelder lavutslippsbiler. 

De har også klart å øke salget sitt globalt, så foreløpig ser det ikke alt for galt ut, men det skal allikevel bli spennende å høre hva de sier om utsiktene til annet halvår.

Volkswagen jobber også på et hjemmemarked som er ganske positivt sammenliknet med i fjor. Men til gjengjeld var fjoråret ganske grusomt.  Så langt kan vi regne med at VW vil vise akseptable tall, men utsiktene for annet halvår er usikre. 

Med det store volumet lider VW mer enn de fleste over de økte råvareprisene – i hvert fall før de økte kostnadene kan overføres til publikum. Samtidig som de har innkjøringsutgifter for den nye Golfen utover i annen halvår. Det kan bli tøft.

 

Tøffe i trynet

Men egentlig venter ikke markedet noen profit warning før i morgen. Og den vil ikke komme fra Mercedes, for der er de fremdeles ganske tøffe i trynet. ”Alle våre virksomheter går bra. Noen går faktisk veldig bra. Vi kan trygt summere opp med å si at Daimler er på riktig kurs og at vi trykker på gassen."

"For å sammenfatte kan vi si at målet er 9 prosent gjennomsnittlig margin på salget i bildivisjonen på alle markeder og for alle produkt-sykluser”, står det på åpningssiden for Investor Relations der.

Derimot er det mange som tror at Renault vil kunne komme med en i morgen. Carlos Ghosn har allerede nedjustert sine salgsmål. Og faktisk vil det heller ikke overraske hvis BMW kommer med en advarsel når deres kvartalsrapport kommer i første uke av august.

 

Realister

BMW har vel på mange måter vist seg som den mest realistiske av de tyske produsentene. De kjemper ikke mot CO2-kompromisser og leder an blant tyskerne når det gjelder utslippsreduksjoner. De jobber hardt for å bli kvitt sitt aggressive landeveis-image. Og de arbeider hardt med bedre tilpassede produkter.

”Audi har fått en Superbil med sin R8. Og Mercedes kommer til å svare med noe tilsvarende. Kommer BMW også?” spør tyske AutoMotorSport i et intervju. BMWs utviklingssjef Klaus Draeger svarer greit: ”Nei. Hvorfor skulle vi?”, og fortsetter med å vise til at i år er 850.000 biler utstyrt med Efficient Dynamics pakken. Og at kjerneoppgaven for de neste årene må være å utvikle dette tilbudet og få det på plass i alle modellene. ”Her må vi følge linjen” sier han.)

Med denne type realisme skulle det ikke forundre om BMW var den første som virkelig stakk hull på byllen og forklarte hvilket blodbad som egentlig er i ferd med å utvikle seg der ute på Europas markeder. 

Samtidig som BMW bedre enn de fleste er i stand til å minne finansverdenen om hvor dyktig bilbransjen er til å håndtere nedganger, og hvor dårlig den er til å gå konkurs.

 

Hyppig stigning

Men det er altså utpå dagen i dag vi får de første indikasjoner på hvordan situasjonen oppleves av de som tross alt er lovpålagt å snakke sant i børsmeldinger.

Men det er verdt å merke seg at i løpet av de tre kvarterene jeg har brukt på å skrive dette har alle de tyske bilaksjene steget. Noen ganske mye (VW fra 197,72 til 199,93 for så å dette litt til rett under 199,50). Kanskje er det lysere utsikter allikevel?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer