Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Masse styrke i Europas bilindustri Overraskende gledelige halvårsresultater. |
||||||||||||||||
Tirsdag skrev vi om det europeiske finansmarkedet som skalv foran presentasjonen av bilfabrikkenes halvårstall. Nå har markedet sluttet å skjelve, og er på full fart tilbake for å investere i den nesten dødsforklarte industrien. Bare, og overraskende nok, Daimler kom med skikkelige advarsler på tross av et halvårsresultat langt over forventningene, og dermed så vi Daimler-aksjen tryne skikkelig. På den annen side føyk VW-aksjen for første gang over 200-streken. Ikke bare over forresten, men skikkelig over, til 214. Det skjedde i tidlig på dagen i dag, så fulgte Wolfsburg en stund samme nedgang som Daimler, men er i ferd med å ta seg opp igjen nå. Og under 200 har den ikke vært i nærheten av. I går kom både VW, PeugeotCitroën og Fiat med sine tall. Alle kom med finansresultater langt foran forventningene, og alle gjentok sine mål for hele 2008. Fiat dro sågar til og økte profittmålet både for i år og for neste år. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Da børsene stengte i går var VW opp 6,9 prosent, PeugeotCitroën var opp 9,2 prosent og Fiat endte 13,7 prosent over. I dag var det Daimlers tur, etterfulgt av Renault. Renault kom med tall som overtraff forventningene til alle analytikere og selv om volummålet for 2008 er skrudd ned, ser det ikke ut til at profit-målet er justert. 4,5 prosent på omsetningen i år og 6 prosent neste år snakker man fremdeles om. Her er imidlertid markedet fremdeles skeptisk og har sendt kursen nedover i dag. Men det profit-varslet alle hadde ventet derfra lot definitivt vente på seg. Derimot kom varslet fra den delen av bransjen ingen hadde ventet å høre slikt fra. Daimler sa at de regnet med at årets ebit ville ende på rundt 7 milliarder Euro. Det høres kanskje ikke så galt ut, men de har tidligere sagt at inntjeningen før renter og skatter ville bli bedre enn fjorårets, og da endte ebit på 7,7. Så på tross av fremgang både på inntjening, omsetning og volum i første halvår har aksjene fått skikkelig juling så langt i dag. Uten å vite om det kommenterte Bob Lutz akkurat denne situasjonen da han snakket med journalister under åpningen av bilutstillingen i London forleden. ”Jeg begynner å bli vant til å lese at arbeidsgiveren min kommer til å gå konkurs”, sa han. ”Jeg opplevde det to ganger hos Chrysler og jeg har opplevd det en gang før hos GM. Man skulle tro at markedet snart oppdaget at bilindustrien har en innebygget uvilje mot å konke, og at den alltid har vist seg særdeles overlevelsesdyktig.”.
|