Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Köln svarer Torino: Ny Ka Det tok et helt år før Ford kom med sin utgave av Fiat 500. Dette er den nye Ka. |
||||||||||||||||
Den opprinnelige Ka fylte 10 år i 2006, så det er kanskje på tide at den sjekkes ut. Selv om den fremdeles har en frisk design – enten liker du den eller så liker du den ikke, slik har det alltid vært, men annerledes har den vært, og er den. Men de som har kjørt den gamle Ka og den nye Fiat 500 vet at det nok er på tide med litt utskifting. Og Ford kunne antakelig ikke valgt en greiere løsning enn å overlate alt det seriøse, inklusiv produksjon i Polen, til Torino. Selv tok de seg av det som hadde med stil å gjøre. Tvert om, denne er så tett opp i Fords nye formspråk, Kinetic Design kaller de det, at ingen er i tvil om hvilken familie den tilhører. Også bensinmotorene kommer fra Italia. Både 1,25-literen på 69 hk og 100 hesters 1,4-literen er Fiatmotorer. Av en eller annen grunn foretrekker imidlertid Ford sin egen TDCi-diesel, den kommer i både 55 og 75-hesters utgaven. Og første gang vi får lov til å ta på den, blir på bilutstillingen i Paris om to måneder. Hva jeg imidlertid lurer på, hvis også Ka skal komme i en hot (Abarth) utgave som Fiat 500 har, kan de vel ikke kalle den Ka RS? Legg på en K for kompressor, og det vil bli en bestselger blant rånerne i Trøndelag. Kall den heller Ka RL – det hadde vært genialt. For fornavnet til gamle Abarth var nettopp det.
|