Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW trekker X7 BMW korter inn på gevinst-målet for i år og legger X7 død. |
||||||||||||||||
For vel en uke siden fortalte vi om de forventede blodrøde tallene og profittadvarslene som ville komme i forbindelse med bilprodusentenes halvårsrapporter. Dagen etter kunne vi slå fast at det hadde ikke vært så ille, det var masse underliggende muskler i bransjen, bare Daimler, der alt gikk så utrolig bra på hjemmesiden deres, overrasket markedet med et så pessimistisk budskap at de dro en rekke andre aksjekurser med seg ned. Vi fortalte også at alle ventet mest på BMW, som ikke skulle komme med tallene før den 5. august. BMW, regnet man med, ville være sober og gi et riktig og kontrollert bilde av hvordan verden ser ut. Så tjuvstarter BMW seansen og forteller allerede sent fredag at i første halvår tjente de en tredel av det de gjorde i samme periode i fjor. Og, la talsmannen til, de fortjenestemål man tidligere har offentliggjort, minst 3,78 milliarder euro, gjelder ikke mer. Man oppgir ikke lenger noe profittmål, men nøyer seg med å si at driftsmarginen skal bli på minst 4 prosent (i fjor var den på 6,7). I forbindelse med salgsprognoser fremover har observatører regnet seg frem til at da snakker vi kanskje 2,3 til 2,4 milliarder. Tallene for første halvår forteller om en omsetningsøkning på 4,5 prosent til snaue 28 milliarder. Og det vil si en margin på knappe 4,5 prosent – etter første halvår i fjor var den på 7,2 prosent. Samtidig fortsetter BMW å bekrefte det som begynner å ane oss – at de vil tone ned overmennesket og det aggressive, for samtidig bekreftet Norbert Reithofer, BMW-sjefen, at styret i denne uken bestemte seg for å doppe X7-prosjektet. Derimot ligge lille X1 i rute og skal være klar neste år. Om fremtiden eller fikk vi vite at den blir vanskelig. 2009 blir et år med store utfordringer. De makroøkonomiske forutsetningene vil ikke gjøre det enklere for bilindustrien neste år. Men i løpet av 2010 vil BMW se positive resultater av sitt spareprogram og det året regner han med en EBIT på rundt seks prosent. Dette målet er nytt for markedet, samtidig bekreftet han det han lenge har sagt om 2012. Da forventer han en Ebit-margin på mellom åtte og ti prosent. Som grafen under viser belønnet aksjemarkedet BMWs forsiktige prognoser og gode styring med ikke å sende kursen nedover. Tvert i mot.
|