img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
En bil for den store reisen
NETTKJØRT: Chrysler Grand Voyager er tilbake i en mer moderne tapning – men er det bare utenpå?

Lang tradisjon

Første generasjon Voyager kom på markedet i 1983 – den var neppe den første flerbruksbilen – men den har vært viktig for å løfte denne klassen, både i USA og Europa.

De fremste egenskapene har vært rikelig med plass, praktiske løsninger og godt komfortnivå på lengre turer. Dessverre har ikke kvaliteten vært den aller beste på den østerrikskbygde amerikaneren og mange har slitt, særlig med gearkasseproblemer.

Gjennom den tiden Daimler og Chrysler var gift fikk imidlertid kvaliteten et løft, og dagens Grand Voyager kan skilte med en helt ny sekstrinns gearkasse.

Stor og praktisk

Med sine drøye fem meter og fjorten centimeter er Grand Voyager blitt enda lenger enn forgjengeren.

Den nye designen har riktignok gjort at den har blitt litt smalere og lavere, men 195,4 cm i bredden og 175 cm høyde gir fortsatt en diger bil når du skal sno deg rundt i parkeringshusene.

Til gjengjeld gir den firkantede formen meget god plass innvendig, både til last og passasjerer.

Dessuten gjør seteoppsettet i bilen at den er meget funksjonell for gjennomsnittsfamilien. Dette systemet kaller Chrysler Stow 'n Go.

Det gjør at setene er organisert med to foran, to i midten og tre bak. Det gjør at den skiller seg fra de fleste andre biler med syv seter som vanligvis har tre seter i den midterste seteraden. Det gjør at det er god sittekomfort for passasjerene i midten, samt at tilgangen til baksetene blir mye enklere.

Smarte seter

Vår testbil hadde elektrisk styring av alle disse setene – og vi lot oss imponere over hvordan man enkelt kunne kjøre de fem bakerste setene helt flatt ned i gulvet. Det gjør at man har plass til mengder av bagasje – og ikke minst en stor mengde konfigurasjonsmuligheter.

Setene i den midterste rekken kan justeres i lengderetningen – og kan også legges ned i hvileposisjon.

Bilen er utstyrt med en stor mengde komfortdetaljer – og den som ikke finner plass til alle flasker og kopper som er med på tur, har et seriøst drikkeproblem.

Ikke alt er riktignok like praktisk. At man trenger nøkkel for å åpne lokket for drivstoffpåfylling, er rart nok – det at denne nøkkelen er festet inne i fjernkontrollen til sentrallåsen, er enda rarere.

Vi tilbrakte derfor litt tid på bensinstasjonen første gang vi skulle tanke.

Dessuten er en del brytere plassert litt merkelig – men det er ganske sikkert først og fremst et forbigående problem. Man blir vant til det meste etter en stund…

Dyr men sterk

I Norge er det dieselmotor som gjelder i Grand Voyager. Det er en firesylindret turbodiesel på 2,8 liter som vi også fant i forrige generasjon. Effekten har imidlertid steget fra med 13 hester til 163.

Det store volumet tatt i betraktning er ikke 163 hester all verden. Men til tross for at ikke heller dreiemoment på 360 newtonmeter er voldsomt gir den fint skyv – og står godt til bilen.

Grand Voyager er langt fra noen racerbil, men så er det da heller ikke en bil som innbyr til sportslig kjøring på noen måte. Sånn sett er 0-100 på 12,8 sekunder helt greit – og det langt viktigere draget fra 50 til 100 er helt greit.

Dessverre bærer motoren litt preg av å være noen år gammel – og støyer og vibrerer litt mer enn vi skulle ønske oss.

Alderen må nok også ta litt av skylden for CO2-utslippet på 247 g/km – i tillegg til at dette er en tung bil. 2179 kilo gjør sammen med det tidligere nevnte utslippet til at bilen rammes hardt av det norske avgiftssystemet – og dermed ryker prisen opp i 650.000.

Ny gearkasse

Gearkassen vi har vært vant til å finne i Voyager har vært en firetrinns automat. Nå i femte generasjon av i bilen har man byttet den ut med en mer moderne sekstrinnskasse.

Kassen gearer lett og nesten umerkelig, men noen ganger får man nesten følelsen av å kjøre en trinnløs kasse – årsaken er nemlig at den gearer med svært korte intervaller opp til rundt 70 kilometer i timen.

Dette er en bil som er satt opp for komfort – og gearkassen står svært godt til dette.

Komfort

Som tidligere nevnt – Grand Voyager er en bil der komfort og praktiske løsninger er satt i sentrum. Ute på veien oppfører bilen seg omtrent som den ser ut.

I praksis vil det si at bilen krenger når du svinger, og understyrer om du skulle finne på å gå for raskt inn i svingen. Til gjengjeld er bilen svært komfortabelt på litt rufsete norske veier og man har funnet et greit oppsett.

Dette er en bil du reiser med minst like mye som du virkelig kjører.

Bilen oppfører seg forutsigbart og gir god beskjed om at du nærmer deg grensen. Voyager har heldigvis fått ESP som standardutstyr – og denne tar over ganske bestemt om du beveger deg over den omtalte grensen.

Vi skulle fortsatt ønsket oss enda bedre støydemping – og enkelte knirkelyder vil ganske sikkert irritere dem med følsomme ører.

Alt i alt er Grand Voyager en praktisk og komfortabel bil – særlig om du har sans for det amerikanske og har 650.000 å bruke på en romslig flerbruksbil.

 

Fakta Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Limited

PRIS: kr. 751.200

MOTOR:

4-sylindret turbodiesel. 2768 ccm. 163 hk v/3800 o/min. 360 Nm v/1600 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 514 x 195 x 175 cm

Akselavstand: 308 cm

Egenvekt m/fører: 2.179 kg

Maks. tilhengervekt: 1.600 kg

Dekk: 225/65R17

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 12,6 sek

Toppfart: 185 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,93 l/mil

CO2-utslipp: 247 g/km








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer