Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den vakreste i Paris Vakker kan selvfølgelig alltid diskuteres. Men Citroëns Hypnos kom nok høyt opp på listen til de fleste. |
||||||||||||||||
Mange jern i ilden CITROËN HAR MANGE RARE DRØMMER I løpet av tre uker traff jeg ham først som en av de hovedansvarlige bak den sobre C3 Picasso. Dernest som en av dem som hadde ledet det speisa arbeidet til japanske Kazanori Yamauchi som hadde endt opp med Playstation/Gran Turismo 5-flippen, Citroëns GT. Og så sto han jommen frem som ansvarlig for Hypnos også, utstillingens vakreste. Og når jeg sier vakker er det ikke i betydningen kjedelig og forutsigbar og klassisk. For den vibrerte av liv og nye tanker og visjoner, men den var samtidig så utrolig riktig at det kan virke som om Bonzanigo og hans folk har oppdaget et slags tredimensjonalt Gyllent Snitt som gjør alt harmonisk. Unikt Dersom man skal sette en etikett på den, må det bli noe så enkelt som crossover-coupé-SUV. Med andre ord, noe helt for seg selv. Noen vil kanskje si at her er det for mange 3D-dekorasjoner på eksteriøret, slik at det hele blir for masete – for meg er dette blitt en skulptur som kan henges på veggen. Og når den kjører vil alle de nydelige detaljene, fra den nye boomerang-logoen til de sabelliknende dekorasjonene på siden, bare gli over hverandre i et uskarpt fartsbilde. Regnbue Ingen grunn til å nevne dieselhybdrid-løsningen med 200 + 50 hester, eller målene på 490 x 217 x 154 cm eller 22-tommerne eller at i takt med Citroëns stolte tradisjoner skal det nok ikke ta lang tid før de viser denne som en velkjørende prototype. Akkurat når det gjelder Hypnos er det nok å slå fast at som skulptur var hun på Paris-toppen. Og når det gjelder fantasiske tekniske visjoner lå hun også langt fremme.
|