img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bybil for landeveien
NETTKJØRT: Hypen rundt Fiat 500 har vært stor – og jo da – vi har vel også gjort vårt for å skape den. Men diesel – blir ikke det fryktelig feil?

Feil men så utrolig riktig
For et merke som i fjor solgte 214 biler totalt – må det jo føles godt å allerede ha solgt 217 Fiat 500 så langt i år. I tillegg kommer i underkant av 40 såkalte ”bruktimporterte” – biler som har gått noen få kilometer før de hentes til Norge.

Når du står utenfor Fiat 500 Mulitjet er det noe som ikke stemmer – lyden. Man blir rett og slett litt overrasket og kikker en gang til.

Samtidig er det ikke tvil om at et CO2-utslipp på 111 g/km som følge av et forbruk på 0,42 l/mil, kler en bybil som hånd i hanske.

SE STORE BILDER HER

Litt høyere
Motoren på 1248 kubikkcentimeter yter 75 hestekrefter ved 4000 omdreininger. Mens dreiemomentet på 145 Nm skal være tilgjengelig fra 1500 omdreininger.

Etter noen dager med bilen, føles det nok mer som om området mellom 2000 og 4000 er mest fleksibelt.

Ute på veien er den lille turbodieselen imponerende. Der mange andre små dieselmotorer mangler trykk, virker mulitjet-motoren sterkere enn tallene skulle tilsi, særlig når du finner rytmen for gir og turtall.

Gearkassen er for øvrig ganske tettsteget og presis og matcher godt opp mot resten av kvalitetsfølelsen som finnes i denne bilen.

Ta den på tur
Dieselmotoren er også nøkkelen når det kommer til kjøring utenfor bygatene. Der bensinmotoren virker litt støyende og slitsom når du tar 500 ut på landeveien, kler dieselmotoren bilen langt bedre.

Det er lite støy og vibrasjon i denne motoren. Den oppleves faktisk som mer raffinert enn de to bensinmotorene som finnes til 500.

Til å være en liten bil er komforten helt grei. Den er mer følsom for de korte skarpe ujevnheter enn større biler – ikke minst på grunn at kort akselavstand og et ganske stivt fjæringsoppsett.

Støybildet blir dessverre mye påvirket av underlaget du kjører på. Fra å være svært stille på god asfalt, blir støyen nesten plagsom når du kommer over på grovere underlag.

Vindstøy er nesten fraværende og motorstøy er faktisk bare sjenerende under akselrasjon.

Gjerrig
Ved rolig kjøring i rundt 80 klarte vi dessuten å få svært hyggelige forbrukstall ut av bilen, og lå på langkjøring godt under 0,4 liter per mil.

Fiat blir ofte sammenlignet med Mini. På enkelte områder kan det være greit, men når det kommer til kjøreegenskaper når ikke 500 helt opp.

Riktignok er resepten med ett hjul i hvert hjørne sjelden feil, men den er litt for myk til å bli direkte sportslig. Styringen er imidlertid presis, og følelsen med underlaget er god.

X-faktor
Retrobiler har en tendens til å falme ganske fort. 500 har vært en sjarmbombe fra vi så de første designskissene, og holder fortsatt koken.

Til tross for sine beskjedne ytre mål har den en utstråling som gjør at det fortsatt er mange som kikker, og som blir stående og kikke på den når du parkerer. Det er rett og slett en bil som det er lett å smile til.

Innvendig er bilen med sitt svært særpregede interiør usedvanlig trendy. Det gledeligste er imidlertid kvalitetsfølelsen i knapper, brytere og rattet – det bidrar sterkt til vår entusiasme for bilen.

Vi skulle gjerne sett at man kunne bestille bilen med bedre seter – de har nemlig for dårlig sidestøtte og blir for korte for en voksen mann. Det er i grunnen synd, for plassen til føreren for øvrig er nemlig svært god.

Bagasjerommet er mest symbolsk, men det er selvsagt mulig å plassere noen handleposer eller noen bager der. Baksetet gir grei plass til små barn og noe mer bør man vel heller ikke forvente seg.

SE STORE BILDER HER

Fakta Fiat 500 1,3 Multijet

Pris: kr 192 900

Motor: 1248 ccm

Ytelser: 75 hk v/ 4000 o/min

Dreiemoment: 145 Nm v/ 1500 o/min

Forbruk: 0,42 l/mil

CO2-utslipp: 111 g/km

0-100 km/t: 12.5 s

Topphastighet: 165 km/t

Mål (LxBxH): 355 x 163 x 149 cm

Vekt: 865 kg






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer