Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Strøm i navet Aldri har Paris-utstillingen vært så elektrisk. En dekkfabrikk sto for den største nyheten. |
||||||||||||||||
Friendly Og de to hadde også samarbeidet om litt strøm denne gangen. Michelin med hjulet sitt, og Heuliez, karosserimakeren der det nå er masse indisk kapital, som hadde bygget to biler rundt den spennende komponenten. En treseters mikrobil med tre motormuligheter der den sterkeste var på 25 kW og med tre batteripakke-muligheter med max rekkevidde på 250 km. Det hele var pakket inn i det franskmennene kaller Monovolum – enBoks – med praktiske skyvedører og utført med vennlige farger både utenpå og inni. Will Det betyr at det ikke bare er bulker i landeveien den kan ta seg av, den kan også korrigere for krengning eller pitching og dermed være med på å bedre ikke bare komforten, men også kjøreegenskapene. Denne delen av forestillingen bruker nesten ikke noe strøm, det aller meste går til fremdriften. Michelin og Heuliez sier at i Norge vil vi kunne regne med ca. 10 g CO2 pr. km i et kilde-til-hjul regnskap. Ambisiøst Noe av den plassen kan de bruke til ganske omfattende batterier, slik at man kan, hvis ønskelig, ta med seg strøm nok for 400 km. Mot slutten av neste år skal bilen begynne å trille av samlebåndet i Cerizay. 5000 biler det første hele året sier de, et antall som kan ganges opp med 10 i løpet av fem år.
|