Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VWs berg- og dalbane Fra 220 € til langt over 600 for så å dale, men derpå fyke til værs igjen og touche 1000 to ganger og så ende på 955. Dette er VW-aksjen de siste to dagene. |
||||||||||||||||
Jeg har opplevd mye rart i VW-sammenheng. Som alle som har kjørt Bobler har jeg selvfølgelig opplevd at bilen selv har overtatt styringen totalt, og helst ville kjøre med hekken foran. Jeg har hatt en som brakk i to under meg, en der motor og bakstilling plutselig ble igjen der resten trillet nedover – uten bremser selvfølgelig fordi hydraulikken rant ut – men den skrapte bra da. Jeg har opplevd unger bli eksosforgiftet der de lå og sov i bagasjerommet bak baksetet og torsjonsfjærer som brakk tvert av.
Uvanlig oppførsel Men aldri har jeg opplevd maken til den oppførselen som VW-aksjene har vist de to siste dagene. Takket være Porsches interesse for Europas største bilfabrikk har aksjen vært i sterk bevegelse så langt i år. Fra rundt 150 Euro ved årsskiftet har den vært oppunder 400 Euro – da var selskapet (teoretisk) verd mer enn Toyota, men så har den ligget i overkant av 200 siden september, med noen nervøse rykninger her og der. Porsche har aldri lagt skjul på at de ønsker å ”overta” VW, foreløpig er det teoretisk umulig for en spesiell lov gir Nieder Sachsen, det bundesland der Wolfsburg ligger, en blokkerende kontroll med de 20,1 prosent de eier av kapitalen. Men for det første er det store muligheter for at denne loven blir fjernet, for det andre vil Porsche ha effektiv kontroll, for eksempel over VWs kontantstrøm ved de 74,1 prosent de søndag overraskende fortalte de eide.
Panikk Dermed brøt panikken, men en panikk som er omvendt i forhold til den vi er vant til om dagen, løs på de tyske børsene mandag morgen. Jeg kunne sitte og se kursene endret seg for hver gang jeg trykket på refresh-knappen. Det var som en gang jeg kjørte en V8 Maserati der den enslige bensinmåleren bare målte den ene av de to tankene. Jeg kunne se mengden krympe mens jeg kjørte! Det var, sier kommentatorene, short-selgerne som fikk panikk. De som ”vedder” på at en aksje skal synke i verdi. Da Porsche fortalte om hva de hadde fått til ved hjelp av tamme allierte, slik at de ikke hadde behøvd å flagge posisjonene sine, ble det panikk. Shortselgerne måtte ut av sine forpliktelser, nesten uansett hva det kostet – til sammen har de, påstås det av folk som skjønner dette bedre enn jeg, tapt 10 – 15 milliarder Euro disse to dagene. Samtidig er det ting her som gjør at myndighetene igjen vil se på hva som egentlig ligger bak disse mystiske bevegelsene. Med aksjene som Porsche eier og de som Nieder Sachsen disponerer er det teoretisk max 5,8 prosent av aksjene som er i fri flyt.
Alvorlig Men så sent som sist torsdag, går det frem, var så mye som nesten 13 prosent av aksjene tilgjengelig for disse spekulative short-lånene. Hvis det viser seg at noen av disse aksjene egentlig var Porsches allerede på det tidspunkt kan det bli trøbbel. Markedsmanipulasjon heter det. Spesielt alvorlig er det fordi VW er en del av DAX-gruppen. Benchmark aksjer hvis utvikling til sammen skaper den viktige indeksen som forteller om hvilken form markedet er i, og som andre sammenlikner sine aksjers verdi mot. På tross av at de 29 andre medlemmene av DAX-gruppen sank i verdi mandag, økte DAX-indeksen med 0,1 prosentenhet. Hvordan lille Porsche, 100.000 biler pr. år og 7 milliarder i omsetning har klart å effektivt overta Volkswagen med 6 millioner biler og 100 milliarder pr. år er egentlig et under, og vil utvilsomt få noen til å begynne å lese Das Kapital om igjen. Kanskje er det noe i Marx’ teorier om spekulasjonsøkonomi, forbrukssamfunnet og varefetisjisme allikevel. Egentlig burde markedet forstått allerede fredag at noe stort var på gang. Etter et møte i bedriftsforsamlingen hos Porsche fredag sa Wolfgang Porsche familiens topp hos Porsche-fabrikken som i et par måneder velpublisert har vært i tottene på fetter Ferdinand Piëch at ”sammen med de andre familiemedlemmene hadde Ferdinand Piëch klart gitt uttrykk for at han på alle måter støttet den kursen som Porsche Holding hadde staket ut”. Det var med andre ord fred.
Uvelkomne Der det ikke er fred, er mellom Wolfsburg og Stuttgart. ”Besøk fra Porsche mottas ikke akkurat varmt her nå” sier en VW-topp til Financial Times. Og fagforeningene hos VW motsetter seg alle initiativ fra de nye herrene sterkt. Og der har vi Marx igjen. Dels mente han at prisen på et produkt skulle være materialkost pluss lønn, uavhengig av etterspørsel. Og han regnet også med at alle konflikter forårsaket av kapitalen til syvende og sist ville bli avgjort på gulvet. Uansett vil det bli spennende å se hva som skjer når alle de sterkt sårede hedge funds fra denne slagmarken begynner å slikke sine sår. Det minste markedet venter er at Tyskland får kjøreregler som gir litt mer transparente transaksjoner.
|