img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VWs berg- og dalbane
Fra 220 € til langt over 600 for så å dale, men derpå fyke til værs igjen og touche 1000 to ganger og så ende på 955. Dette er VW-aksjen de siste to dagene.

Jeg har opplevd mye rart i VW-sammenheng. Som alle som har kjørt Bobler har jeg selvfølgelig opplevd at bilen selv har overtatt styringen totalt, og helst ville kjøre med hekken foran.

Jeg har hatt en som brakk i to under meg, en der motor og bakstilling plutselig ble igjen der resten trillet nedover – uten bremser selvfølgelig fordi hydraulikken rant ut – men den skrapte bra da. Jeg har opplevd unger bli eksosforgiftet der de lå og sov i bagasjerommet bak baksetet og torsjonsfjærer som brakk tvert av.

 

Uvanlig oppførsel

Men aldri har jeg opplevd maken til den oppførselen som VW-aksjene har vist de to siste dagene.

Takket være Porsches interesse for Europas største bilfabrikk har aksjen vært i sterk bevegelse så langt i år.  Fra rundt 150 Euro ved årsskiftet har den vært oppunder 400 Euro – da var selskapet (teoretisk) verd mer enn Toyota, men så har den ligget i overkant av 200 siden september, med noen nervøse rykninger her og der.

Porsche har aldri lagt skjul på at de ønsker å ”overta” VW, foreløpig er det teoretisk umulig for en spesiell lov gir Nieder Sachsen, det bundesland der Wolfsburg ligger, en blokkerende kontroll med de 20,1 prosent de eier av kapitalen. Men for det første er det store muligheter for at denne loven blir fjernet, for det andre vil Porsche ha effektiv kontroll, for eksempel over VWs kontantstrøm ved de 74,1 prosent de søndag overraskende fortalte de eide.

 

Panikk

Dermed brøt panikken, men en panikk som er omvendt i forhold til den vi er vant til om dagen, løs på de tyske børsene mandag morgen. Jeg kunne sitte og se kursene endret seg for hver gang jeg trykket på refresh-knappen. Det var som en gang jeg kjørte en V8 Maserati der den enslige bensinmåleren bare målte den ene av de to tankene. Jeg kunne se mengden krympe mens jeg kjørte!

Det var, sier kommentatorene, short-selgerne som fikk panikk. De som ”vedder” på at en aksje skal synke i verdi. Da Porsche fortalte om hva de hadde fått til ved hjelp av tamme allierte, slik at de ikke hadde behøvd å flagge posisjonene sine, ble det panikk. Shortselgerne måtte ut av sine forpliktelser, nesten uansett hva det kostet – til sammen har de, påstås det av folk som skjønner dette bedre enn jeg, tapt 10 – 15 milliarder Euro disse to dagene.

Samtidig er det ting her som gjør at myndighetene igjen vil se på hva som egentlig ligger bak disse mystiske bevegelsene.  Med aksjene som Porsche eier og de som Nieder Sachsen disponerer er det teoretisk max  5,8 prosent av aksjene som er i fri flyt. 

 

Alvorlig

Men så sent som sist torsdag, går det frem, var så mye som nesten 13 prosent av aksjene tilgjengelig for disse spekulative short-lånene. Hvis det viser seg at noen av disse aksjene egentlig var Porsches allerede på det tidspunkt kan det bli trøbbel. Markedsmanipulasjon heter det.

Spesielt alvorlig er det fordi VW er en del av DAX-gruppen. Benchmark aksjer hvis utvikling til sammen skaper den viktige indeksen som forteller om hvilken form markedet er i, og som andre sammenlikner sine aksjers verdi mot. På tross av at de 29 andre medlemmene av DAX-gruppen sank i verdi mandag, økte DAX-indeksen med 0,1 prosentenhet.

Hvordan lille Porsche, 100.000 biler pr. år og 7 milliarder i omsetning har klart å effektivt overta Volkswagen med 6 millioner biler og 100 milliarder pr. år er egentlig et under, og vil utvilsomt få noen til å begynne å lese Das Kapital om igjen. Kanskje er det noe i Marx’ teorier om spekulasjonsøkonomi, forbrukssamfunnet og varefetisjisme allikevel.

Egentlig burde markedet forstått allerede fredag at noe stort var på gang. Etter et møte i bedriftsforsamlingen hos Porsche fredag sa Wolfgang Porsche familiens topp hos Porsche-fabrikken som i et par måneder velpublisert har vært i tottene på fetter Ferdinand Piëch at ”sammen med de andre familiemedlemmene hadde Ferdinand Piëch klart gitt uttrykk for at han på alle måter støttet den kursen som Porsche Holding hadde staket ut”. Det var med andre ord fred.

 

Uvelkomne

Der det ikke er fred, er mellom Wolfsburg og Stuttgart. ”Besøk fra Porsche mottas ikke akkurat varmt her nå” sier en VW-topp til Financial Times. Og fagforeningene hos VW motsetter seg alle initiativ fra de nye herrene sterkt.

Og der har vi Marx igjen. Dels mente han at prisen på et produkt skulle være materialkost pluss lønn, uavhengig av etterspørsel. Og han regnet også med at alle konflikter forårsaket av kapitalen til syvende og sist ville bli avgjort på gulvet.

Uansett vil det bli spennende å se hva som skjer når alle de sterkt sårede hedge funds fra denne slagmarken begynner å slikke sine sår. Det minste markedet venter er at Tyskland får kjøreregler som gir litt mer transparente transaksjoner.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer