Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lorinser med heit kam Deilig å møte en motortrimmer som jobber med gammeldagse verdier. Som kamtider. |
||||||||||||||||
Nostalgi Den gangen vi lærte om forbrenningsmotorer som var så primitive at de ble fyrt opp av en gnist som ikke var det ringeste computerkontrollert, og der den eneste ECU’en var en primitiv tenningsnøkkel som man kunne erstatte med en skrutrekker, var kamtider noe av det vi virkelig jobbet med. Enten den var en Isky-kam til svære amerikanske V-åttere, eller det var en beskjeden Oettinger-kam til en Boble, så var det en ting som interesserte oss. Vi satte opp kammen på et stativ, og ved hjelp av en enkel innretning klarte vi å tegne kam-profilene for å kunne lese av overlap’en. For ikke å snakke om CO2 eller andre avgasser. Den eksosen vi fant, tok vi og smurte på brødskiva og spiste med stort velbehag. Nesten. Fortsatt aktuelt Oppskriften vår var selvfølgelig primitiv og ofte totalt misforstått. Men at det å trylle med kamvinkler og ventiltider kan gi solide resultater, har heldigvis tyske Lorinser demonstrert for oss igjen. Mer anvendelig Resultatet er avslappede 305 hester (opp fra 272) og 380 i stedet for 350 Nm. Nå skryter ikke Lorinser verken av ny toppfart eller fantastisk akselerasjon, men spesifikasjonene antyder både bedre ytelser og mer fleksibel motor, med maks dreiemoment svært lavt nede. For å antyde at her er de virkelige kjennere og ikke noen silkefrøkner, forteller Lorinser om den praktfulle musikken som spiller ut av eksosrørene som utvikler seg til et kresjendo som gir gåsehud i øregangene når gassen trykkes i bønn. Ikke helt politisk korrekt kanskje?
|