Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW holder kursen Tredje kvartal viste heller ikke noen nedgang for VW. |
||||||||||||||||
Vi har fortalt om Volkswagen-aksjenes utrolige utvikling. Og selv om konsernet etter tredje kvartal viser meget gode resultater, er de vel ikke gode nok til å gjøre selskapet til verdens største målt etter børsverdi. Nå er aksjekursen på vei tilbake, men dette skjer fullstendig uavhengig av det markedet vanligvis reagerer på: resultater og utsikter. Inntektene i tredje kvartal økte til 1,2 milliarder euro, opp fra 947 millioner i samme periode i fjor. Uroen på finansmarkedet har altså ikke gjort noe med konsernet kjernevirksomhet som er å produsere og selge biler med fortjeneste. Omsetningen i kvartalet økte fra 26 til 29 milliarder euro og ser vi på årets ni første måneder er vi oppe i 85,4 milliarder. 5,5 prosent opp i forhold til i fjor. Og så langt i år har man levert ut 4,9 millioner biler – det er en fremgang på nesten 4 prosent. Minst like interessant er det at konsernet fremdeles holder fast ved 2008-målene, der alle fjorårets rekorder skal slås, ”på tross av den dramatiske nedgangen i verdensøkonomien de siste månedene”. Dette i sterk motsetning til Daimler, Fiat, PeugeotCitroën og Renault, som alle i forrige uke avsluttet sine kvartalsrapporter med prognoser som viste nedgang både i produksjon, omsetning og inntjening for dette året. Tre ting dukker opp når man finleser den omfattende kvartalsrapporten. Det første er at vi igjen møter fremtidsdrømmen Be up! – et konsept som ikke har vært sett siden det sist ble fremført i frihet på Bologna-utstillingen for et år siden. Betyr det at det blåses liv i prosjektet igjen, spurte vi begeistret. ”Vi har ikke fått spesielle signaler om det, men VW er meget aggressiv når det gjelder å lansere nye modeller” var god-dag-mann-økseskaft-svaret på dette. Det andre er at Scania nå er konsolidert inn i VW-gruppens regnskap. Og vi leser at ”selv etter kjøpet av Scania-aksjene ligger netto-likviditeten fremdeles på et høyt nivå. Ved utgangen av september hadde de 11,8 milliarder euro i banken. Det siste poenget er at vi nå endelig lærer hvem det er som har herjet så fælt med VW-aksjene i det siste: ”I løpet av perioden informerte Ferdinand Karl Alpha Privatstiftung i Wien oss om at deres andel av aksjer med stemmerett hadde passert 30 prosent grensen den 30. juli”. Og vi som trodde det var Porsche. Men så viser det seg at bak Ferdinand Karl Alpha står Porsche Automobil Holding SE i Stuttgart, Ferdinand Piëch GmbH i Grünwald og Dipl. Ing. Dr. h.c. Ferdinand Piëch GmbH i Salzburg. Tjukke slekta allikevel, altså.
|