Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi S4 - Nær fullendt FØRSTEINNTRYKKET: Du kjenner deg vel til rette med en gang du synker ned i sportssetene i Audis nye S4. Og noen timer på veien er langt fra negative for opplevelsen. |
||||||||||||||||
Perfeksjonist For å legge kortene på bordet med en gang: Dette er en av de beste biler jeg har kjørt på lang tid. Og det uten at går ut over de praktiske egenskapene. For Audi S4 er en fullverdig familiebil som leveres som både sedan og stasjonsvogn. Samtidig har den ytelser og egenskaper i sportsbilklassen. Som at den spiser null til hundre på 5,1 sekunder, og har en potensiell toppfart på 250 km/t. For 1,1 millioner kroner er mye å betale for en bil. Skjønt mange bruker vesentlig mer på biler som verken har et snev av vinteregenskaper eller plass nok for den daglige handleturen. V8 til V6 333 hk i området 5.500 - 7.000 omdreininger. Maks dreiemoment på 440 Nm står til din disposisjon mellom 2.900 og 5.300 o/min. Det gjør at du ubesværet akselererer fra 80 til 120 i 4. gir på 4,4 sekunder. Sammenlignet med dagens S4 er forbruket kraftig redusert. Et snitt på 0,97 liter på mila er 27 prosent lavere enn behovet forgjengeren trengte for å stille tørsten. Uten at det går ut over kjøreglede eller dynamikk. Velutstyrt Nedre del av frontspoileren og de utvendige speilhusene er i aluminiums-look – her kunne de vel kostet på seg å benytte ekte vare i stedet for billig plastikk. Det samme gjelder ”aluminiums-look” på dashbordet. Litt bredere og litt tettere til bakken forsterker inntrykket av dynamikk og kjøreglede. Små detaljer som doble eksosrør på begge sider, en platinagrå diffusor og en diskret integrert spoiler - enten på koffertlokket (sedan) eller over bakluka (Avant). Sportslig Sportsrattet er tykt og skinnkledd og utstyrt med knapper som lar deg styre viktige funksjoner. Det gjør du også fra MMI-sentralen mellom setene. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men vi anbefaler på det varmeste å bla opp de rundt 20.000 ekstra Audi vil forlange for den nyutvikle 7-trinns S tronic kassa. Den gjør at du kjører mer effektivt, enten ved å benytte hendlene på rattet eller ved å la bilen selv velge det ideelle gearet. Og uten at du trenger å slite ut venstrefoten med å betjene en clutch. I utgangspunktet er fordelingen mellom for- og bakaksel 40/60, men inntil 65% av drivkraften kan gå til framakselen og inntil 85% til bakhjulene. Det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) griper inn senere enn normalt og kan deaktiveres i to trinn. Skreddersøm Sportsdiffen virker enkelt forklart omvendt av en ESP. Mens ESP bremser et hjul sørger systemet i S4 for å gi ekstra skyv til det bakhjulet som befinner seg ytterst i en kurve for å styre bilen mer effektivt ved akselerasjon. Resultatet er at man forhindrer så vel understyring som overstyring. Men at vi fikk hjelp fra bakvognen i raske svinger, var godt merkbart. Nær perfekt Audi S4 er så nær en perfekt familiesedan eller stasjonsvogn man kan komme. Her har du plass til det meste, komfort som gjør at du gjerne tar lange omveier og spenst nok til å tukte det meste når lyset skifter til grønt. Men dessverre er det ikke mange som er i stand til å bruke 1,1 millioner kroner på bil. Konkurrentene det er naturlig å sammenligne med er BMW 335i og Mercedes C350, og disse ligger et stykke under millionen – selv med firehjulsdrift og automatgear.
Fakta: Audi S4 Sedan Motor: 6-syl. V-motor med kompressor, 2995 ccm. Effekt: 245 kW (333 hk) v/ 5500 o/min. 440 Nm v/2900-5300 o/min. LxBxH: 472 x 182 x 141 cm. Akselavstand: 281 cm. Egenvekt: 1650 kg. Aks. 0-100 km/t: 5,1 sek. Toppfart: 250 km/t. Forbruk blandet kjøring: 0,97 l/mil. CO2-utslipp: 225 g/km. Pris: Ca kr 1.100.000. Konkurrenter: BMW 335i. Mercedes-Benz C350
+ En perfekt allround bil med egenskaper i sportsbilklassen - Hvorfor ikke slippe løs mer av vellyden? Bilen har ikke noe å skamme seg over på dette feltet
|