Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Challenger møter Viper Chrysler hadde noen spennende Dodge på årets SEMA. Også en med Viper-motor. |
||||||||||||||||
Selvskryt Selvfølgelig måtte Chrysler bruke årets SEMA (du vet vel at det betyr Speciality Equipment Market Association?) utstilling til å vise hva deres Street and Racing Technology-avdeling kan gjøre. Det gjorde de først og fremst med en Dodge Challenger som var døpt SRT 10. 10-tallet fordi det ikke var noen vits i spørre hvor mange hester det var i denne. For her hadde de skohornet inn V10-motoren fra Viper, og dermed vet de fleste av oss at det er nok av både krefter og moment. Bakstillingen var en fem-links uavhengig konstruksjon, ganske stiv med muligheter for individuelle innstillinger. Bilstein og Brembo Foran er det også ren raceopphengning, med skikkelige europeiske Bilstein-dempere. Hardware i bremseavdelingen er massive Brembo, men software er SRTs egen som til og med føler sideakselerasjon og justerer bremsekreftene etter det. Og ikke å forglemme: instrumentene, som blant annet inneholder en RCD med PP, Reconfigurabel Display med Performance Pages, betyr det, eller enkelt sagt, muligheter til å hente opp null til hundre eller hundre til null tider og krefter på et øyeblikk. Populær Men det var to andre Challenger fra Chrysler i Detroit der også – i tillegg til de mange freelance-Challengerne man så overalt. (Sannsynligvis var Challenger den mest populære bilen på SEMA i år). De viste en Targa-modell, som også hadde Viper-aner. Men da i form av den giftige Viper-grønne fargen. Under panseret var det ”bare” en 392 Hemi på 540 hk og masse spesialiteter langs drivlinjen. Men spesielle karosserikomponenter foran og bak, og et coilover-kit som senket bilen flere centimeter gjorde inntrykk sammen med et spesielt eksos-system. Men det var utvendig lakk, svart på svart med et resultat du aldri har sett før, som nok gjorde at hundrevis av custom-byggere reiste hjem med en kjempeidé.
|