Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bremsene på overalt Hver dag bringer nye signaler om bransjens problemer nå. Her har vi samlet tre forskjellige eksempler. |
||||||||||||||||
Hvem skulle tro at krisen også ville ramme den ene store europeiske bilsuksessen de siste årene: Dacia. Men også dette billigmerket merker at folk er mindre villige til å kjøpe nytt, og legger inn tre ukers produksjonsstopp. I denne perioden vil de ansatte få utbetalt 85 prosent av lønnen sin. Dacia har nå skrudd ned årets produksjonsmål fra 310.000 til 270.000 biler etter at Romanias nybilmarked, som er Dacias største, har sunket med 30 prosent i forhold til i fjor. To tredeler av bilene derfra blir nå eksportert. Hella er en av de mange underleverandørene som også merker den synkende etterspørselen. Derfor planlegger de firedagers uker nå i november og i januar og februar. Juleferien blir også en uke lenger enn planlagt. Foreløpig omfatter disse planene 6.000 av bedriftens til sammen 25.000. Og nede i Ingolstadt må Audi innse at virkeligheten har innhentet også dem. Dette på tross av at de kunne fortelle om en oktober der salget hadde økt med 7,2 prosent, til 82.4000 biler. Det er ikke sagt annet enn at man planlegger lenger julepauser enn man opprinnelig hadde lagt inn, på tross av at man fremdeles holder på volummålet for 2008 på over en million biler. Hvilke fabrikker og hvor mange arbeidere som blir berørt, har man foreløpig ikke sagt noe om.
|