Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai overtar for GM Da GM fortalte at de trakk seg fra samtaler med Chrysler, dukket Hyundai opp. |
||||||||||||||||
Det er Reuter som skriver at Hyundai er interessert i, først og fremst, å kjøpe Jeep-delen av Chrysler. Men tidligere har det vært gitt sterkt uttrykk for at hos Chrysler skal alt selges sammen – eller ikke noe. Men med nesten ikke mer sand i timeglasset – også Chrysler kommer til å være illikvide i midten av neste år med dette tempoet - kan det godt være at man kan se for seg en oppsplitting. Det er kjent at også Renault-Nissan er interessert, men kanskje først og fremst i RAM pick-up delen, mens Volkswagen kan være interessert i minivan’ene. Med Jeep til Hyundai vil det imidlertid ikke være muligheter for resten å overleve, selv om dette scenariet kanskje er det som kan sikre flest mulig arbeidsplasser. Hyundai har bare 3 prosent av det amerikanske markedet, men har klare mål om å bli en produsent med komplett produktlinje. Sterk vekst så langt i dette århundrede gjør dem selvfølgelig ekstra optimistiske. Problemer med kontanter ser det heller ikke ut til at de har. Hyundai og Chrysler har vært i seng før. Riktignok i en litt ugrei trekant. Daimler eide 10,5 prosent av koreaneren før de ble til DaimlerChrysler, men solgte denne parten i 2004, et par år før de trakk seg ut av den tragiske Chrysler-alliansen. I dag har Hyundai en ny fabrikk i Alabama, hovedkvarter i Los Angeles og et stort konstruksjonssenter nær Detroit. Dessuten investerer de 1,1 milliarder dollar i en ny (Kia-)fabrikk i Alabama. Den skal åpne neste år.
|