Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
LA-drøm: GM Chaparral Volt Som vanlig til Los Angeles-utstillingen, er de lokale designsentrene invitert til å drømme. I år om racerbil for 2025. Her er GMs løsning. |
||||||||||||||||
Jord, Vind og Ild Det første designerne hos GM gjorde da de hørte hva årets oppgave var, var å gå til Jim Hall, mannen bak den opprinnelige Chaparral, og spørre om de kunne få bruke navnet. ”Skulle bare mangle”, eller noe slikt, sa racinglegenden. Dermed satte de i gang. De drømte seg en bil som skulle kunne vinne 2025-utgaven av Los Angeles Times Grand Prix, som for første gang kjøres etter en ny formel: Eco-triathlon. Det vil si at bilens energi må samles fra de tre erke-kaliforniske natur-ressursene: Jord, Vind og Ild. EREV Til det har GM utviklet EREV-systemet, der man samler og genererer energi, hvor man driver energy management og hvor man fordeler energien til motorene. Når det gjelder vind henter man selvfølgelig elementer fra den legendariske Chaaparral 2 J, men i stedet for en stor, bevegelig vinge bak bruker man en turbin som både kan suge ut overskuddsvarme fra brensecellene, skape marktrykk, eller bidra til bremsing eller energiopphenting. Og ilden er i dette tilfellet Californias fantastiske sollys som man samler opp både ved hjelp av tynnfilm-cellene på karosseriet og i depotet og gjør om til den fiktive energikilden til Volt.
|